Délmagyarország, 1929. július (5. évfolyam, 146-171. szám)
1929-07-12 / 155. szám
1929 julius 12. DÉLMAGYARORSZÁG Kinevezték az örökös tagokat választó bizottság taglalt Rassay Károly, Peldl Gyula és Klebelsberg Kun6 az uj közgyűlésben ? (A Délmagyarország . munkatársától.) A. szerdai rendkívüli közgyűlés — mint ismeretes — a tanács javaslata alapján beválasztott két rendes és egy péttagot abba a kijelölő bizottságba, amely az uj közgyűlés örökös tagjainak megválasztására tesz majd javaslatot a legközelebbi rendkívüli közgyűlés előtt. A közgyűlés szavazás nélkül, egyhangúlag hozott határozattal rendes tagokká Bokor Adolfot és Kiss • Ferencet, póttagokul pedig Gár. gyán Imrét választotta. Az uj közigazgatási törvény értelmében a kijelölő bizottságnak kilenc tagja lesz, illetve hat rendes és három póttagja. A közgyűlés, a főispán és a polgármester küld ebbe a bizottságba két-két rendes és egy-egy póttagot. Csütörtökön délelőtt ugy a főispán, mint a polgármester élt is már ezzel a törvényadta jogával és mindketten kinevezték a bizottság általuk kinevezendő tagjait. Dr. Aigner Károly főispán Várhelyi József pápai prelátust és dr. Széli Gyula felsőházi tagot nevezte ki rendes taggá, Fekete Ipoly piarista tanárt pedig póttaggá; dr. Somogyi Szilveszter polgármester dr. Tóth Imrét és dr. Ujj József ügyvédeket rendes, dr. Szeless József ügyvédet pedig póttaggá nevezte ki. A városban olyan hirek terjedtek el, hogy a polgármester Klebelsberg Kunó kultuszminiszlernek szánta az uj közgyűlés egyik örökös tagsági tisztségét, mert ezzel is kifejezésre kívánja juttatni ragaszkodását az egyetemépitő miniszter iránt. Kérdést intéztünk erre vonatkozólag a polgármesterhez, aki a következőket mondotta: — Tényleg szeretném, ha a közgyűlés egyik örökös tagja a kultuszminiszter lehetne, azonban az uj közigazgatási törvény ezt lehetetlenné teszi, mert a törvény rendelkezései szerint aktiv miniszter nem választható meg örökös taggá. Klebelsberg Kunó azonban, mint a város egyik országgyűlési képviselője lehet választott tagja a közgyűlésnek és én azon is leszek, hogy a minisztert Szeged polgársága a törvényhatósági bizottság rendes tagjává válassza. Természetesen nem lenne kifogásom az ellen sem, ha a város polgársága beválasztaná a közgyűlésbe Szeged másik két képviselőjét, Rassay Károlyt és Peidl Gyulát is. Felekezeti bonyodalmak dr. Szabó József professzor temetése körül Miérí nem kísérte Bakó László a katolikus temetőbe Szabó Józset koporsóját ? (A Délmagyarország munkatársától.) Az egyik budapesti esti lap a legélesebb megbotránkozás hangján számol be arról a felekezeti bonyodalomról, amely egy újpesti evangélikus temetés körül keletkezett. Újpesten az történt, hogy egy közismert evangélikus előkelő család hölgytagját eltemették a katolikus temetőben anélkül, hogg a pap a temetőben elvégezhette volna a gyászszertartást. Az újpesti katolikus plébánia ugyanis szigorú utasítást adott ki, hogy az evangélikus lelkész nem léphet be a temető kapuján papi talárban és ott nem funkcionálhat. Az újpesti evangélikus lelkész ezért a temető kapujában kénytelen-kelletlen sarkon fordult és a halottat pap nélkül vitték a sirig, ahol szertartás nélkül temették el. Az eset igen kínos megütközést keltett Újpesten, ahol azt a maga nemében példátlan botránynak tekintik. A gyászoló család, amelynek igen befolyásos tagjai vannak, már meg is tette a szükséges lépéseket ugy az egyház, mint a világi hatóságok előtt, hogy a történtek miatt a legszigorúbb vizsgálat induljon meg. Újpesten — amint a lap írja — ehez hasonló incidens még nem fordult elő, mert hosszú évek óta zavartalanul temetkeznek a különböző keresztényfelekezetek a régi katolikus temetőben és a katolikus egyházi hatóságok még soha nem emeltek akadályt a másfelekezetű halottak szertartásos eltemetése elé. Szegeden a helyzet más. Itt, mint ismeretes, a legszigorúbban vigyáznak a katolikus plébániák arra, hogy temetőikbe más kereszténg felekezetű pap papi minőségben ne tehesse be a lábát. Már régen kifejlődött az a gyakorlat, hogy abban az esetben, ha egy protestáns halottat temetnek a katolikus temetőben, a protestáns lelkész a koporsót a temető kapujáig kiséri, de a temető területére nem teszi, mert nem teheti a lábát. A kaputól a sirig nem kisérheti pap a halottat és igy a sirnál nem tartanak semmiféle egyházi szertartást. Éppen ezért keltett feltűnést legutóbb, hogy dr. Szabó Józsefnek, a hirtelen elhunyt egyetemi tanárnak a koporsóját a belvárosi temetőben egészen a sirig kisérte Kiss Tihamér református segédlelkész, aki a 6Írnál papi palástban, szóval teljes és szabályszerűen papi ornátusban elvégezte az előirt gyászszertartást. Ebből sokan arra következtettek, hogy a katolikus egyházi hatóságok engedtek felfogásukból. Feltűnt azonban sokaknak az is, hogy dr. Szabó József professzort az egyetemen felállított ravatalnál Bakó László paróchus lelkész búcsúztatta el és a szertartást is itt ő végezte. A temetőbe azonban saár a segédlelkész kisérte a koporsót. Ebből a szokatlan papváltásból sokan furcsa következtetéseket vontak le. Utánaérdeklődtünk a dolognak és sikerűit meg» bizható helyről megtudnunk a kővetkezőket: Amikor dr. Szabó József egyetemi professzor, az ismert tragikus körülmények között meghalt, a haláleset annyira megviselte ugyancsak református vallású özvegyét, hogy képtelen volt a szükséges intézkedések megtételére. Amikor aziránt érdeklődtek nála, hogy melyik temetőbe kívánja férjét eltemettetni, azt mondotta, hogy odatemessék, ahol a szegedi egyetem elhalt többi tanára nyugszik. Az egyetemi tanárokat eddig — köztük több reformátust is — a belvárosi temetőben, a díszsírhelyek területén temették el. így Szabó professzor számára is ott szereztek sírhelyet. Amikor elérkezett a temetés napja és a gyászoló család tagjai megérkeztek Szegedre, meglepődve vették tudomásul azt a szokást, hogy református halottat Szegeden nem kisérheti el a pap a sirig, ha ez «z sir a katolikus temetőben van. Dr. F. L. pénzügyminiszteri titkár, a gyászoló család egyik tagja, azonnal a belvárosi katolikus plébániára sietett és arra kérte a lelkészi hivatal ott talált képviselőit, hogy kivételesen függesszék fel a tilalmat és engedjék meg, hogy a református lelkész a sirig kisérhesse az elhunyt professzor holttestét és a temetőben elvégezhesse a szertartást. A plébánián azonban a leghatározottabban kijelentették, hogy erről az engedélyről még kivételesen sem lehet szó. Dr. F. L. erre kijelentette, hogy az eset bizonyára kínos feltűnést fog ' kelteni és tovább érvelt a szigorú álláspont enyhítése mellett. A plébánián erre telefonálás kezdődött, majd körülbelül egy félóra múlva közölték dr. F. L. pénzügyminiszteri titkárral, hogy az illetékes fórumok kivételesen felfüggesztik a tilalmat, megengedik, hogy a refonmátus lelkész papi palástban átlépje a katolikus temető kapuját, a halottat a sirig kisérje és a sirnál elvégezze a temetési szertartást, azonban ex a lelkész nem lehet Bakó László. A pénzügyminiszteri titkár csodálkozva kérdezte meg, hogy miért nem? Azt a homályos választ kapta, hogy Bakó László, a szegedi reformátusok paróchus lelkésze megsértette a katolikus temetőt így történt azután, hogy Bakó László csak a ravatalnál végezte el a szertartást, de a halottat Kiss Tihamér segédlelkész kiférte a temetőbe, A Délmagyarország munkatársa az ujpesB 6s a szegedi esettel kapcsolatban kérdést intézett Bakó Lászlóhoz, aki a következőket mondotta: — Az újpesti eset engem nem lepett meg, mert hiszen Szegeden már évek óta érvényesül ez a merev álláspont. Megjegyzem azonban, hogy ez még nem is a százszázalékosan merev .katolikus szempont. Az uj kánonjogi kódex 1172., 1173. és 1175.. kánonjában, bár logikusabb, de sokkal merevebb álláspont érvényesül. A kódex szerint a katolikus temető megszentelt földjében nem katolikus halott egyáltalában nem temethető el Ha mégis megtörténik, hogy ilyen halottat eltemetnek a katolikus temetőben, akkor súlyos sérelem éri az eklézsiát, amely csak azután engesztelődik, ha a nem katolikus holttestet eltávolítják onnan. Addig még katolikus halottat sem temethetnek el a temetőbe. A Szabó professzor temetése alkalaáhól bekövetkezett — látszólag örvendetes — fordulatnak csak annyiban tulajdonitok jelentőséget, hogy az eddigi elvi kifogásokat és csupán személyi tilalmat állítottak fel, hogy tudniillik én nem mehetek be a temetőbe és én nem végezhetek ott szertartást. Állítólag azért nem, mert megsértettem a katolikus temetőt. Hogy mikor és mivel sértettem meg, azt magam szeretném a legjobban tudni. — Részvéttel emlékezem vissza megboldogult elődömre, néhai Beretzk Sándorra, akit szintén nem engedtek be a katolikus temetőbe, aki tehát szintén megsértette a katolikus temetőt. De részvéttel gondolok elkövetkezendő utódomra is. mert egészen bizonyos, hogy ő is meg fogja sérteni a katolikus temetőt. Általában Szegeden a paróchus lelkészek előbb-utóbb sértegetnek. A segédlelkészek azonban többé-kevésbé ezt a lukszust nem engedik meg maguknak és igy szerencsére kéznél vannak egy-egy kényelmetlen helyzet pillanatnyi megoldása érdekében. Természetesen ez csak Szegeden van igy, Debrecenben például Baltazár püspök nem sértette meg a katolikus temetőt és igy nemcsak a temetőben, hanem a temető katolikus kápolnájában is minden akadály nélkül elvégezheti a szertartást Hasonló a helyzet különben az úgynevezett közős istentiszteletek tartásánál, a zászlók sorbani megáldásánál is: Szegeden tiltja a kódex, vagy akadályozza az összeférhetetlen természetű, sértegető református pap, Hódmezővásárhelyen, Debrecenben és más kálvinista többségű városban azonban minden mpgy szépen, zavartalanul a maga rendjén. Ott a kódex nem rendelkezik, a református pap békességes természetű. Hiába, ilyen oktalanok vagyunk mi magyar reformátusok: ahol kevesen vagyunk, ott sértegetünk, ahol azonban többségben élünk, ott a csöndes békesség hangulata ömlik el rajtunk s igy ott lehet is velünk együtt működni. Rendelet a közüli híd forgalmáról Az autóknak szabad elózni (A Délmagyarország munkatársától) Dr. Buóez Béla rendőrfőtanácsos, a szegedi kapitányság vezetője, rendeletileg szabályozta a közúti hid forgalmát. A rendelet szerint a gyalogkőzlekedés a közúti hidon mindig a menetiránynak megfelelő jobboldali gyalogúton történik. A közlekedést megállás, csoportosulás, vagy bármi módon akadályozni tilos. Gyermeket és beteget szállító kézikocsik, ha több van, csak egymásután a gyalogjárón közlekedhetnek. Egyéb járómüvek és szélesebb terhet vivő gyalogosok közlekedése csak a kocsiút menetirányában való baloldalon történhetik. A hidon járómuvekkel, vagy lóháton való közlekedés a kocsiúton csak a menetiránynak megfelelő baloldaton történhetik. A sebeshajtás tilos, — mondja tovább a rendelet. A hidon személyszállító gépkocsik minden más járóművet előzhetnek, ha az ut szabad. Személyszállító kocsik egymást nem előzhetik. Teherszállító gépkocsik — személyszállító gépkocsik kivételével minden más járómüvet előzhetnek, ha az ut szabad. Fogatok, bérkocsik csak teherkocsiírat előzhetned, gépkocsikat azonban nem. Bugók nélkül való akár üres, akár terhelt kocsik a hidon csak lépésben haladhatnak. A hídról lefelé hajtás mindkét oldalon csak lépésben szabad s itt az előrehajlás vagy elkerülés tilos. Aki ezen rendelet rendelkezéseit és tilalmait megszegi, vagy bármi módon kijátsza, »menynyiben cselekménye, vagy mulasztási súlyosabb beszámítás alá nem esik, kihágást követ el és 19« pengőig terjedhető, behajthatatlanság esetén p«dj£ % papig l«rjedbeto elzárással büntetendő,,