Délmagyarország, 1931. június (7. évfolyam, 122-145. szám)

1931-06-14 / 132. szám

1931 junius 14. DÉLMAGYARORSZAG 1471 II tábla enyhítette a törvényszék ítéletét a kommunista szervez­kedés ügyében fl vádlottakat szabadlábra helyezték (A Délmagyarország m nnkatársától) Az alföldi kommunista szervezkedés bűnügyében szombaton hirdetett ítéletet a szegedi Ítélőtábla Kovács-tanácsa. Pénteken befejezték a perbeszé­deket és szombaton délelőtt tizenegy órakor foly­tatták a tárgyalást A biróság a törvényszéknek majdnem minden vádlottra kiszabott büntetését megváltoztatta és a bűntetteket vétséggé minősítette, enyhébb büntetést szabott ki rájuk. Gera Sándor és Gladics György két és félévi fegy­ház helyett egy-egy évet, Gombai István két év és őt hő helyett egy évet, Batik Rácz János és Kákonyi József két-két esztendő helyett tizen gy-tiz«negy hó­napot, Ladvánszky József két hó helyett egy hó­napot Stéhly István három hó helyett két hónapot kapott Magyart Lajos egyhónapi fogházát helyben­hagyták. Komócsin Mihály és Szekeres Mihály nyolc-nyolc hónap helyett három-három hónapot, Székely Mihály kétévi és kéthónapi fegyház helyett egy ével, Szalárdi Péter nyolc hó helyett négy hó­napot, igaz pál két év és két hó helyett egy évet, Diós Sándor hat hó helyett négy hónapot, Bökönyi János öt hó helyett négy hónapot, Lőrtncz István négy hó helyett három hónapot, Sar^adi István négy hó helyett három hónapot kapott. Helyben­hagyta a biróság Hermann Mihály egyhónapi, Kelemen Imre négyhónapi és Szabó József egy­hónapi fogházbüntetését, valamint Mészáros And­rás felmentő ítéletét. A bíróság a fiatalkorúakat ugyancsak próbaidőre bocsájtotta. A tábla meg­állapitotta a szökésben lévő Rosner Jenő első­rendű vádlott bűnösségét is. de büntetést nem szabott ki. Az itélet Indokolása röviden az, hogy a biró­ság a tárgyalás adataiból megállapította azt, hogy Rosner Jenő, az elsőrendű vádlott a főbünös. ö volt megszervezője, irányitója, szellemi vezére a szervezkedésnek, a többiek csak eszközök voltak a kezében. Ezért a biróság a bűntetteket vétséggé minősítette és ennek megfelelő büntetéssel súj­totta a vádlottakat. A biróság elrendelte a fogva lévő vádlottaknak, akik büntetésüket kitöltötték, azonnali szabad'ábra helyezését* Dr. Balázs Sándor ügyész a megváltoztatott minősítés miatt seimniségi panaszt jelentett be a Kúriához. Az itélet kihirdetése után érdekes jelenet játszó­dott le a foglyok között. A szabadlábra helyezet­lek nem akarták engedni, hogy az őrök meg­bilincseljék őket és igy vigyék vissza a Csillagba. Kijelentették, hogy őket a bíróság szabadlábra helyezte, mert büntetésüket letöltötték és igy ők szabad emberek. Az őrök azonban azzal érvel­tek, hogy ők csakis megbilincselve kisérhetik őket vissza. Végül is a foglyok beleegyeztek a meg­bitincselésbe és a rabszállító kocsin visszatértek a börtönbe, ahonnan a formalitások után szabadon engedték őket. "smétT RESŐNYIPiR™ Jl reror­mátuí palotában K"8" Lichf man cipők, 9 de vAliozatlnnul a legelegAnsabbnK es legjobbak. Belvárosi Cipőüzlelben SSSu&SZ."­pr. orci ige boraxos kölnivíz agy iTlatlná], mint boraxtartalmtnál fogva kitűnő hatian. Csak Szent Rókus gyógyszertárán. Kis Üveg Ara 1-20, nony Üveg Ara 2-40. ff fymmmm r ' f Olyan rü» mint a kevés pénzzel megúszni a ftirdőszezon költségeit, ba Fehér­ségtáblás DORUHAIT és egyéb íUrdőkellékelí a OROS MIKSA cégnél szerzi be, Széchenyi tér 13. sz. 208 Szabadtéri színjáték Irta Hont 'Ffrene. A színjáték a szabadban született: az őserdő tisztásán. Kezdetben mindenld részt vett benne. Szabad emberek közőssége együtt ünnepelt. Mert a színjáték ősformája az ünnep, a mágikus szer­tartás, amelyben az ünneplő tömeg közős vágyai, félelmei és örömei nyilatkoztak meg. A fejlődés folyamán a színjáték gyakran sülyedt lélektelen vásári szórakozássá. De azokban a korokban, ame­lyekben a kollektív világnézet pálosul a szabadság­gal, a színjáték újból kivonul a szabad terekre és ünneppé, kollektív tömegünneppé magasztosul. A szabad tér a szabadság és az együttérzés jelképe. De nem minden szabadtéri színielőadás a szabad és együttérző tömeg ünnepe. A ha­nyatló korokban a színjáték áhítatos ünnepi szel­leme eltűnik, csak külsőségei maradnak fönn és ezek a továbbélő üres formák más, alantasabb tartalommal telnek meg. A szabad, demokratikus Görögországban, a ra­gyogó déli ég alatt fejlődött ki a színjáték, azo­kon a hatalmas tömegünnepeken, amelyekre egész Hellász összesereglett. De a görög ünnepi szín­játék vjrágzásai csak addig tar ott, amig a he'lén népben élt a közösségi érzés. Az imperialista Ró­mában a görög színjátéknak már csak üres for­mái maradtak fönn. A tömeg nem áhítatos szel­lemű ünnepre gyűlt össze a napsütötte néző­tereken, hanem Néró keresztény rabszolgasziné­szeinek véres halálában gyönyörködött. A katolikus középkorban ismét él a közősség­érzés és a katedrálisok előtt, a temetőkben, az ókori amfiteátrumok romjain újból föllángolnak az együttérző nép szabadtéri vallásos tömegün­nepei. Nagy ünnepek alkalmával napokig, sőt he­tekig tartó misztériumokat, passiókat és mirá­kulumokat játszottak. Ezeket a színjátékokat az egész lakosság kollektív együttműködése hozta lét­re, a színészek részben egyházi személyek, rész­ben világiak, a színpadot és az összes szükséges i kellékeket az egyes céhek szállították. Mindenki j hozzájárult valamivel az ünnepi játékhoz, mert " a középkori ember lelkében az a hit élt hogy a vallásos színjáték áldozat, amellyel elháríthat­ják a pestist, a fagyot a szárazságot és más csapásokat. Az oberammergaui hires passiójáté­kok is egy pestisjárvány után tett fogadalomból keletkeztek. A középkor nagy emberi együttérzése áron­ban nem tartott sokáig, az osztálytagozódás egyre jobban kiélezte az ellentéteket a társadalom egyes rétegei között. A tőmegünnepeket a közös érdek, a közős világnézet a közős érzés éltette és ezek­nek háttérbeszorulásával a szabadtéri színjátékok is egyre ritkábbak leltek. A szinielőadásokat töb­bé már nem az egész nép rendezte, hanem ki­rályokat és főurakat szolgáló színtársulatok ala­kultak, amelyek fedett helyiségekbe vonultak. A szabadtéri színjáték ezután csak a nép mulatsá­gaiban, a karneválokban, a vásári szórakozások­ban és az előkelők kerti ünnepélyeiben, diszfől­vonulásaiban, látványos játékaiban élt tovább. Igy tartott ez hosszú ideig, egészen a mult szá­zad végéig. Ekkor azonban a kornak azok az erői, amelyek gazdasági és társadalmi téren egy­aránt a közösséget a tömegeket kezdték szó­hoz juttatni, átcsaptak a művészet a színjáték területeire is. Megindult az a művészeti áramlat, amely a kollektív színjáték megteremtését tűzte ki célul, fokozottabb érdeklődééssel fordultak te­hát az ünnepi és a szabadtéri játékok felé. Egy­általában nem véletlen, hogy Wagner, a forradal-j már zseni valósította meg az első ünnepi játé­kokat Bayreuthban s hogy ő állította vissza ugyan­ott a görögök amfiteatrális, egyenlő elosztású né­zőterét. A modern szabadtéri ünnepi játékokat azután korunk két lángelméjü színházművésze te­remtette meg: Mas Rcinhardt cs Firmin Gémirr. Reinhardt művészi szempontokból kiindulva fo­kozatosan jutott el a szabadtéri ünnepi játékokhoz. Ez az élesszemü, de minden izében eklektikus rendező, aki a kornak minden törekvésére a leg­érzékenyebben reagál, azonnal fölismerte a mai

Next

/
Oldalképek
Tartalom