Délmagyarország, 1911. február (2. évfolyam, 26-48. szám)

1911-02-23 / 44. szám

1911 február 23 DELMAGYARORSZAG 5 23 utató­(Páro» (Páros ál Vonhatja so ellenségünk, de még jóbarátunk se meg azt a vörös vonalat, amely a nyugato­sok elijesztője, de csak azért, mert a vörös vo­nal elárulta, hogy hol kezdődött a kelet . . . az a bizonyos ázsiai vonás: a minden szál szőr­rel megrakott birka, a gémes kut pecsenye­szinü határral, a népiesch csikós, esetleg Krisz­tus a keresztfán (néző és piktor a művészeten kivül) ábrázolása ugyanugy, ahogy gyalázatos rossz reprodukciókban már a mult században is megunták. És Joachim Kapáló asszonyok-ja megálló állomás az uj magyar piktúra vonalain is. Egy nyugati érdekes fej, egy végtelenül finom megérző1 győzelmes erőpróbája. Kösd tizenöt évi fáradozás, vajúdás, magárahagyás vulkánikus kitörése. Az öntudatos és öntudat­lan művészetének programja ez az egy kép. Itt már nem lehet gáncs — legföljebb meg nem értés, raffinált képmutatás, más igazságokra és hamisságokra hivatkozó álnokság gáncsol­hat, liogy az örökidő fogalmával mindörökké ámen eljegyzott ostobaságról ne is szóljunk. Kedvelt hivósem, hogy Joachim Kapáló asz­szonyolc cimü munkájáról hosszú tanulmányt kellene irni. Minden részletét, minden erejét, igazságát, szépségét magyarázni kellene, nem a kép, de a képet néző közönségre való tekin­tettel. A vásznon világi tó fény, az osonó le­vegő, a gazdag és buja főid, a hat asszony fü'dfeló görnyedésé, a nyomorult.au kihasznált teatökre rakott rongyok színei, az a leírhatat­lan szomorúság, amely a kék szin változatai­llan ott vibrál, felénk kísért s a vérünknek adja át a lüktetését: mindez csodálatos. És csudákkal teljes impresszió rolian meg ben­nünket, ezer, tizozer változatban, ahogy a kép előtt megállunk és nézünk, nézzük. De szent termékenység beszél Csáky József bronz leányfejéről is. Beszédes fej ez : önma­gunkkal kell gondolatban beszélnünk, lia előtte állunk. Valami végtelenül egyszerű egység lengi át az egész müvet. Mintha egy szem­pillantásban, egyetlen, óriási lendülettel vájták Volna ki bronztömeg mélyéből. És — különös, —- vele, a fejjel hozták valami kibeszélhetet­len, csupán titkosan érzett hullaszagot, valami halálosan beteg szomorúságot, — nekem leg­alább ez az impresszióm támadt önkéntelenül e szobor szemlélése közben. És csupa erő, ha­tározottság, esztetika ragyog az ifjú Csáky József egyetlen szobrából is, abból a különös, bronzszínű leányfejből. Már ma nagyon büszkén kell néznünk a két szegedi: Joachim ós Csáky munkáit. A jövendő Uüvészet úttalan utain taposnak ők. Nagyon érdekesek. Nagyon harcosok. Nagyot adóak, de még nagyobbat igérőek. Szalay János. * A sárga liliom. Négy-öt héttel ezelőtt ®gy cikkben erélyes hangon szorgalmaztuk a •hővezetőnél, hogy a sok operett, irodalmi értékektől messzi elkalandozó vígjáték ós bo­hózat után vegye észre végre a magyar dráma Irodalomnak azt a gazdag termelését, amely az idei télen a budapesti színházakban Pompázik. Ugylútszik, a művezető jogosnak és okszerűnek találta a mi véleményünket, •hert nyomban a cikkünk megjelenése után több bj magyar drámát vett meg azok közül, ^melyek a fővárosi színházakban sikert arat­tak. Közülük elsőnek A sárga liliom-ot mutatta be. amelyet ma is tolt ház nézett végig. Két °kbói mondjuk ezeket el. Dokumentálni akarjuk, hogy a színházat bizonyos színvonalon tartani nem­°sak keli, hanem lehet is. Persze nemcsak egy­két estére. Azután meg a teljes elisme­rés babérját akarjuk nyújtani ez után az ríüadás után Fodor Ellának, aki ma finom hÜanszaival, mélységesen differenciálódott já­tékával, erős átórzéseivel és tökéletes biztonságában teljesen nyugodt színjátszásával •v lcgpri.gaífíbb igényeket ói kielégítőt produ­kált. Rohamos fejlődésében ma oda jutott el Fodor Ella, ahol minden szinészembernól jelentős forduló vau. Innen már nagy lépésekben visz föl­felé a karrier. Meg kell még ismételten említe­nünk Várnay Jankát, aki egyjelenetes szere­pét előadásról-előadásra nagyobb sikerrel, im­ponálóbb ambícióval, kedvességgel és — hogy ugy mondjuk — tehetséggel játsza. Végül Nyá­rai Antalt, aki nagy színpadokra emlékeztető művészi gonddal komponálta meg ezt a sze­repét. * A vidéki színigazgatók helyzete. Az Országos Szinószegyesület tanácsa tegnap dél­után rendkívüli ülésében foglalkozott a vidéki színigazgatók helyzetével. És ezt a kommüni­két adták ki: Igen sok szini kerületben válsá­gos helysetbe jutottak a direktorok. Az általá­nos drágasági viszonyokon kivül az igazgatási költségek is tetemesen emelkedtek. A jogdijak, a fölszerelés és kiállítás költségei néhol negy­ven-ötven százalékkal szaporodtak, a színészek fizetését is emelni kellett a megélhetési viszo­nyok súlyosbodásával párhuzamban. A követ­kezetes költsógszaporulatot képtelenség va­lamik épen behozniok. A városok nem engedik színházaik helyárait emelni, legtöbb helyütt még a másfél évtized előtt megállapított be­lépti-dijak vannak érvényben. Emellett igen sok igazgató a tisztességtelen verseny leg­erkölcstelenebb eszközeitől: a szimóniától sem riad vissza. Pozitív vádak hiányában azonban a tegnapi tanácsülésnek nem volt alkalma elvi döntés hozatalára. A kisebb igazgatók viszont a területeiken garázdálkodó daltársulatok elleu panaszkodnak, akik közvetlenül idépy küszö­bén letarolják a városokat, farsang idején előre lefoglalják a báltermeket, ugy, hogy a területi igazgatóknak nincsen hol játszaniok. Ez utóbbi anomáliák ellen a tanács az előterjesztett konkrét adatok alapján erélyesen iog intéz­kedui. A tanácsülésen megjelent igazgatók ré­széről igen sok panasz hangzott el a Magyar Zenészegyesület ellen, amely valósággal mono­polizálja az összes színházakat. * Az erdélyi szinikertilet. Békefi Lajos és Mezei Andor, a szegedi szinház tagjai, amint azt megírtuk, pályáznak az erdélyi szinikerület igazgatásáért. Ujabban Balla Kálmán és Kovesi Albert volt színigazgatók, akik kerület nélkül vannak, szintén benyújtották a szir.ikerületre pályázatukat. A horvát országgyűlés. Zágrábból jelentik: Minthogy az országgyűlés mai ülését szintén háromnegyed órás késéssel lehetett csak meg­nyitni, az elnök kijelentette, hogy holnap pont­ban tiz órakor nyitja meg az ülést ós a későn megjelenő képviselőket napidijaik elvesztésére fogja ítélni, A beérkezett iratok között van a kormány törvényjavaslata a tanítói fizetésren­desésről. A javaslatot az egész ház nagy tet­széssel fogadta. Forrongás Portugáliában. Berlinből jelentik: A Tageblatt-nak jelentik Lisszabon­ból: Vandomdban egy katolikus lelkész a szószékről köztársaságellenes beszédet mon­dott. Amikor ezért leakarták tartóztatni, a nép körülvette a lelkészt és megakarta aka­dályozni a letartóztatást. Végre a katonaság közbelépésével sikerült a lelkészt letartóz­tatni. A tömeg-erre körülvette a börtönt és követelte, hogy a lelkészt szabadon bocsássák. Egy ezred gyalogság ás lovasság végre helyreállította a rendet. Portu­gália északi részében Guardában nionar­kista lázadás iört ki. A közmunkaügyi minisz­ter egy kaszárnya tetejéről beszédet akart mondani, amikor egyszerre több lövés dör­dült el és a miniszter megsebesülve össze­esett. Erre valóságos utcai harc keletkezett, amelynek folyamán sok embert megöltek. Végre itt is katonaság állította helyre a rendet, de attól tartanak, hogy a zavar­gás meg fog ismétlődni. — A Uos­sische Zeitung-n&k jelentik Lisszabonból: Szanto Thurzóban a nép követelte volt reakciós érzelmű lelkészének visszahívását és a város liberális lelkészét megakadályozta abban, hogy misét mondjon. A katonaság helvreállitotta a rendet. Back Bernát fölolvasása. — Rembrandt és követői. — • (Saját tudósítónktól.) A szegedi képző­művészeti egyesület fölolvasó ciklusán Back Bernát szerdán este félhat órakor tartotta meg utolsó fölolvasását a németalföldi festő­müvészetről. Az Uránia-szinház helyiségé­nek minden padsorát zsúfolásig megtöltötte a közönség, amely mindvégig általános ér­deklődéssel és nagy figyelemmel hallgatta a vetített képekkel kisért fölolvasást. Ezúttal Rembrandt művészetének fénykoráról, Remb­randt hatásáról és a Rembrandt után követ­kező jelesebb holland festőkről tartott elő­adást Back Bernát. Rembrandt művészetének fénykora szoros összefüggésben van azzal a körülmőnynyel, hogy anyagi gondok egyáltalán nem gyötörték. Mű­vészete csodálatos sokoldaiuságbah bontakozott ki. Festett történeti és bibliai tárgyú képeket ós különösen sokat foglalkozott az emberi test tanulmányozásával. Rembrandt fénykorának művészetét a megállapodott nyugalom, a sokat kifejező mozdulatlan tónus jellemzi. Nevezetes család-képei ebből a korból a Szent család ós A favágó családja cimüek. De e kettőn kivül is igen Sok család-képet festett, amelyek mindegyikében a családi boldogság bensőség­teljes hangulatát juttatja érvényre. Bibliai tárgyú képei közül híresek: Az irgal­mas szamaritánus, Dániel látomása, Jákob meg­kapja József ruháját, Ábrahám megvendégeli az Ur angyalait. Mesteróveinek arcképeiben rokonait ós isme­rőseit festette meg, de nem feledkezett meg önmagáról sem. Feleségét, Sasciát, annak halála előtt még kétszer festette meg. Hires ebből a korból a művész londoni önarcképe. Számos fiatalasszony és fiatal leány arcképét is vá­szonra vetette s ámbár a modellek nem tündö­kölnek a szépségükkel, de a kedvességük, amely Rembrandt ecsetjéből árad ki, elragadó. Nevezetes arcképek: Zsidó menyasszony, Bécs­ben, aranysisakos férfi, — Rembrandt testvére — Rembrandt anyjának két arcképe a bécsi képtárban, Lengyel nemes Pétervárott. Ez utóbbi állítólag nem más, mint Szobiessky János. Rembrandt művészete rendkivül eleven erő­vel ragyog a meztelen női testek ábrázolásá­ban. A meztelen női testeket csaknem minden festményén ragyogó sárga testszinnel s az ellentét kedvéért fehér ingben, vagy vörös ruhák tónusa között festi meg. Efajta alko­tásai között a legismertebb a Danaé és a Fürdő Zsuzsanna cimü festménye. Ez utóbbi­nak művészi tökéletességű a karnációja. Az emberi test ábrázolásának problémáival foglal­kozó képei kőzött felülmúlhatatlan az Asszony a fürdőben cimü, mely életet lehelő melegséget áraszt ki. Tájképeiben a mély, elmerülő ós finom han­gulat jut kifejezésre. Mindegyiken a legünne­piesebb hangulati elem uralkodik. Tájképei kö­zött a leghíresebb a Romok cimü, amely Cas­selben van ma. Felesége halála után Rembrandt nagyon el­szegényedett. Súlyos anyagi gondok gyötörték s nagy nyomorba jutott. Ezt a helyzetét rend­kivül pazarló természete okozta. Rembrandt összevásárolt mindent, amit ő szépnek tartott. Sasciát a legdrágább ékszerekkel, prémekkel halmozta el, sokat emésztett föl gyüjtőszenve­délye is. Tekintélyes összegű vagyonát igy las­sanként egészen eltékozolta. Az anyagi küz­delmek idejében alkotóereje is lehanyatlott, felületessé vált. De mielőtt a halál utóiérte volna, még egy­szer erőre kapott. Egy dúsgazdag mecénás pártfogása folytán ismét gondtalan szituációba jutott s alkotó ereje ismét visszakapta régi lángolását Krisztus-képeket festeti/, megfes-

Next

/
Oldalképek
Tartalom