Délmagyarország, 1913. június (2. évfolyam, 126-150. szám)
1913-06-20 / 142. szám
191S. junius 19. DÉLMAGYARORSZÁG karékosább alapokra kell fektetni a vezetését. Kijelenti, ihogy erre vonatkozólag a tanács egyik legközelebbi ülésén előterjesztést fog tenni és már hozzá is .fogott egy javaslat kidolgozásához, amelytől a fürdő jövedelmének emelkedését reméli. A bizottság Balogh Károly kijelentéseit helyeslőleg tudomásul vette. Indítvány a hidvámmentesség eltörléséről. — A javadalmi-bizottság és az uj hidvám-siabályzah — Nincs érdemleges határozat. — (Saját tudósítónktól.) A javadalmi bizottság ma délután közel mástfél órán keresztül tárgyalt a hidvámról szóló uj szabályrendelet megalkotása dolgában. Az uj szabályrendelet tervezetét Balogh Károly pénzügyi tanácsos készítette el és bemutatta a javadalmi bizottságnak, amely a kívánatosnak vélt módosításokat nyolc pontban foglalta össze, az uj szabályzat elfogadása vagy el nem fogadása tekintetében azonban érdemben nem határozott. A végső állásfoglalást a legközelebbi ülésre halasztotta. Azért történt ez igy, mert a bizottság részint az idő rövidsége miatt, részint a kérdés alapos ismerete nélkül nem foghatott hozzá Szabó Gyula kamarai másodtitkár, bizottsági tag indítványának részletes tárgyalásához. Szabó Gyula ugyanis azt kívánja, hogy a hidvámmentességet általában törölje el a város és helyette az egységes vámolást léptesse életbe, ami szorosan összefügg az uj hidvámszabályzattal. Az uj szabályzat ugyanis leszállítja a hidvámtarifákat ott, ahol az igazán "helyénvaló (például vásárra Járó iparosoknál, termelőknél), viszont fölemeli a hidvámtarifát a luxus-átkeléseknél, például az automobiloknál. Az uj szabályrendelet tehát alapjában a hidvámjöve.delem csökkenéséhez vezetne/amibe a város szívesen belemegy akkor, ha a hidvámkedvezményeket megszüntetik, vagy legalább is szigorúbban korlátozzák. Már most, ha Szabó Gyulának erre vonatkozólag indítványát a javaáalmi bizottság nem fogadná, el, akkor az. uj hidvámszabályzat sem léphet életbe, mert a tarifák leszállítását s ágy a kevesebb bevételt nem ellensúlyozza az, hogy a hidvámmentesség megszűnik és igy többen fizetnének hídpénzt, mint amennyien most fizetnek, Ezért nem hozott tehát végérvényes határozatot a iavadalmi bizottság az ujhidvámszabályzat dolgában addig, amig Szabó Gyula indítványával szemben nem foglalt állást. A javadaltmi bizottság ülésének erről a részéről a következő részleteket adjuk: Tanácsosi előterjesztés. Balogh Károly ismertette az ügyet. A javadalmi bizottság egy izben már összeült, hogy az uj hidvámszabályzatot megalkossa, akkor azonban Szabó Gyula azt indítványozta, hogy miután e kérdést alapos megfontolás tárgyává kell tenni, egyik legközelebbi ülésen tegyen majd konkrét javaslatot a javadalmi bizottság ugy az uj hidvámszabályzat, mint a hidvámmentesség megszűntetése vagy korlátozása dolgában. Szabó Gyula akkor vállalkozott arra, hogy a hidvámmentesség eltörlésére vonatkozó indítványát írásban, részletesen kidolgozza. Az Ígéretnek eleget is tett és az előadó az uj hidvámszabályzattal együtt beterjeszti az irásos indítványt a bizottsághoz. Először a hidvámról szóló uj szabályrendelet-tervezetet tárgyalták. Hosszas tanácskozás után a bizottság kimondotta, hogy a tervezeten a következő módosításokat kivánja tenni: 1. HároniJterek.ü kerékpár e>gy személlyel .hét fillér helyett tiz fillért fizet. 2. Egy fogat, üres hintó, bérkocsi kocsissal Ihusz fillér helyetti harminc fillért fizet. 3. Taliga üresen egy vezető személlyel és terhelten, egy személlyel 14 és 16 fillér helyett ,10 fillért fizet. 4. Nagy teherszállító és inagy parasztfe'oosi, valamint vásárra járó társzekér Ikétt személlyel terhelten egy Jóval 40, két lóval 50 fillért fizet. 5. Ugyanez teherrel egy személlyel, egy lóval ,28 és 40 fillér helyett 20, két lévai 30 fillért özet. ,6. Kisebb üzleti kocisi kélt személlyel egy lévai és két lóval, 16 és 20 fillér helyett 12 és 16 fiillérit fizet. 7. Négykerekű kézikocsi a vezető szeméi ylyel 14 fillér helyett 10 fillért ós végül 8. társas gépkocsi a .rajta ülő egy szemólylyel 40 fillér hélyett 60 fillért fizet. Kimondja ezek után a bizottság, hogy az uj hidvámszabályzatot általánosságban elfogadja, a hidvámot hat évre állapítja meg és az ujszegedi lakosokat tovább is hidvámmentességben részesítse, illetőleg ilyen értelmű javaslatot terjeszt a közgyűlés elé. Kimondja továbbá a bizottság azt is„hogy a hidvámszabályzat módosítására vonatkozólag érdemleges határozatot majd csak Szabó Gyula indítványának részletes letárgyalása után hoz. Az indítvány. Szabó Gyula ilnditványát a hidvámmentesség megszüntetéséről, illetőleg fcarJátozázásáról főbb részeiben itt közöljük: A vámmentességek közé felvett, .részint •az 1890. I. t.-c. rendelkezés© alapján, részint önkéntes méltányosságból sok olyan tételt, melyek kevósbbé Indokoltak s amelyek egyenlőtlen elbánást teremtettek a város lakói között. Ebből azután a hídvám teljes eltörlésének kívánalma kezdett tért hódítani. Ez pedig veszedelmes irányzat, mert ha hozzászokik ',közönségünk ingyen követelni hasonló szolgáltatást a város részéről, könynyen megkezdheti a város többi közjövedelmieit iis nyirbálni. Gondolnunk kell emellett iarra, hogy a hid örökké nem tart és előbbutóbb uj hidak forgalomba helyezésére is szükség (lesz. Ha elszokunk a hídvám fizetésétől, nem tudjuk majd a későbbi 'befektetések .amortizálásához szükséges alapot megteremteni. 'Ép ezént revidiáílandóniak tartom a tervezetben foglalt vámmentességek tételeit s oda kell törekednünk, (hogy e téren a törvény által reánk oktroiált kedvezményebet .a legszigorúbb értelmezéssel vegyük fel. Az önként adottak közül csak azokat hagyjuk meg, melyek okvetlenül szükségesek és méltányosak, A hid vámmentességek téltelei közül kihagy andónak javaslom: azt a ,pontot, mely 'a katonák magánfogatait is vámmentesiti. A törvényben ez a kedVezés nincs benn. A keresk. min. idézett határozatának 'érvényesülése ellen közszempontokból küzdeni meg kell kísérelnünk. Kihagyhatjuk már továbbá a templomépítkezéssel foglalkozó munkásokat is. Megemlítem, hogy az 1890: I. t.-c. revízióját iköVetelnümk kell, de módunk van a törvény nekünk kedvező magyarázása érdekéhen is fellépni, hiszen ezt he sem tartják. A budapesti hidakon nincsenek vámmentességek. Ez is beleütközik az emiitett törvénybe. Másrészt az idézett törvényszakasz a gyalogosok vámmentességét is előírja, ennek ellenében azonban sok helyütt szednek hidvámot. A további vámmentességek legnagyobb része megszüntethető lenne azzal az elvi határozattal, hogy a törvényben meghatározott vámmentességen tul, továbbterjedőt a város nem engedélyez, sőt azok is, akik igényelhetik a vámmentességüket, az igazolvány kiállításáért személyenkiinf legalább 3 koronát fizessenek. A jogos igények kielégítését meg lehet oldani: a) a kedvezményekkel, b) kedvezményes bérletjegyekkel. Kedvezményt kaphatnának, az esetenlkint való átkelésre 50 százalékost: 1. az ujszegedi lakosok, 2. földbórlők, kik a part egyik oldaláról a másikra járnák át földjük művelése céljából, 3. munkások, akik Szegedről Újszegedre, vagy megfordítva járnak munkába, 4. internátus! növendékek, tanárjaik vezetése mellett, 5. orvosok a kocsijaikkal is. Ugyanezek számára kedvezményes bérlettjegyek is kibocsájthatóik lennének. Egy iskolába járó 10 éven felüli gyermek, vagy középiskolai tanuló, továbbá iparostanonc, laki Újszegedén lakó szüléitől jár át munkába, vagy megfordítva, éves 'bérletjegyéit 2 koronával válthatná meg ® ezzel feleslegessé válnék az iutennátusbeöii növendékek vámmentessége, viszont, adatnék mód a játéktérre átrándulé más diákoknak is kedvezmény 'igónyhé vételére. A föntebb említett njszegedi lakosok, munkások, földhérlők s orvosok gyalogos évi 'bérlet jegye 4 .koronában volnia megállapitandó. Igy az ujszegedi lakosok családfői, akik gyakran járnak át, jelentékenynek inem mondható áldozatot hoznának, a családtagjaik pedig 50 százalékos kedvezményt élveznének alkalomszerű 'átkelésük után.. Módot kellene nyújtani az egyenlő elbánás elvénél fogva arra is* hagy a sétálni szeretőközönség személyenkint 4—5 koronáért a nyári hónapokra terjedő szezonbérletjegyhez jusson. Egy-egy földbérlő kedvezményes bérletjegye kacsája után, egy személyt is .beleszáimiltva, 10 korona lehetne. Hozzátenném még, hogy a tisztviselőik hid vámmentességüket, csak ,a saj át személyükben, gyalogosan történő átkelésük alikalmával élvezhetik. Végül megemlítem, hogy a sok vámmentesség beszüntetéséből eredő többletjövedelem terhére célszerű volna a bánáti élelmiszert és gabonaféléket hozó kacsák elvámolása oly mérsékelt áru jegyeket kiadni, melyékben bentfoglaltatnék a kövezetvám ós helypénz is iklb. 50 százalékos mérsékléssel, mert ía mai. állapot, amidőn pl. egy szőregi gazdálkodó la néhány métermázsa búzával, burgonyával stb. megterhelt kocsija után e három címen 1,20—lj50 ikor. vámiot fizet, a piacunk forgalmának gyaropodását nem mozdítja elő, pedig erre gondolni célszerű lenne. Döntő órák. Bulgáriában mindenki meg van győződve arról, hogy végzetes események fognak elkövetkezni, melyeket csak a cár és energikus döntése akadályozhat meg. Naponkint vannak összeütközések bolgár és szerb csapatok között. Ma éjszaka pedig az a rövid hir érkezett, hogy a bolgárok levegőbe röpítettek egy szerb vonatot és kétszáz ember életét vesztette. A szófiai minisztertanács és a főhadiszállás állandóan érintkezésben Ttlcfon 515. Kizárólag helybeli, hírneves asztalosmesterek által készített, elismert jómínőségű és bámulatos olcsó bútorok első kézből csakis az Egyesült Műasztalosok' Bútor raktárában (Szeged, Tisza Lajos-körút 19. szám alatt, Kertész pékkel szemben) kaphatók; esetleg részletfizetésre is.