Délmagyarország, 1928. február (4. évfolyam, 26-49. szám)
1928-02-17 / 39. szám
T5ÍLMAGYAR0RSZXG Ez ellen azonban Berzenczy műszaki főtanácsosi állást foglalt, mert — mint mondotta — a munka megosztása előre nem látható súrlódásoknak lehet az okozója. Az asztalos munkálatokra tartott versenytárgyalás eredménye már sokkal furcsább volt. A mérnöki hivatal egységáraiból a Prágai és Dékáni] cég 33 százalék engedményt ajánlott fel, egy másik vállalat viszont nyolc és fél százalék felárat kért rá, a különbözet tehát több, mint negyvenkét százalék. A tanács a bizottság javaslatára uj versenytárgyalást rendelt el. A lakatos munkákra tartott versenytárgyalás eredménye még feltűnőbb volt. öt ajánlat érkezett a városhoz. Nyári Miklós a mérnöki hivatal egységáraiból 52 és félszázalék engedményt ajánlott fel, a többiek engedménye tiz és husz százalék között váltakozik. A bizottság megállapította, hogy a legelőnyösebb ajánlatnak vannak irreeális részletei, tételei is. Nyári Miklós ajánlata szerint egy kéményajtó szállítását és felszerelését egy pengő harminc fillérért vállalná, ezzel szemben maga az ajtó a vaskereskedésben két pengőbe kerül, a felszerelési munka költsége pedig legalább hatvan fillér. A tanács Fodor Jenő javaslatára ezt a versenytárgyalást is megsemmisítette, de felhívta a mérnöki hivatalt, hogy o munkálatok egységárait dolgozza át pontos árelemzés alapján, mert, mint a versenytárgyalások eredményéből kiderült, a hivatalos egységárak nem peleinek meg a tényleges helyzetnek. Fodor-Jenő polgármester helyettes ismertette o kilenc uj tanyai iskola építésére tartott vertárgyalás eredményét is. A kilenc épületre összesen kilencven ajánlat érkezett. A versenytárgyalási bizottság megállapitása szerint a legelőnyösebb lesz az eredmény akkor, ha az összes munkálatoknál külön veszik az asztalos, lakatos, mázoló munkákat és a palafedést, m^rt. ezekre a kisiparosok kedvezőbb ajánlatot adtak. Az asztalos, lakatos és mázoló munkákra Kíttka testvérek, Körmendy Mátyás és Nagy Imre kapott megbízatást, a palafedő munkára pedig mind a kilenc helyen a Hacsek cég, amely Eternit-palára tett ajánlatot. A ssatymazi igazgatótok építését Berkes és fársa kapta meg összesen 25.821 90 pengőért, a csengelei igazgpatólakást Kóbor Ferenc ("csabai ) vállalkozó 28,516.10 pengőárt, a szatymazi iskolát 12,516.50 pengőért Szolcsányi és társa, a várostanyai iskolát 41,315.06 pengőért Berkes és társa, a kőröséri iskolát 34,325.20 pengőért Szolcsányi és társa, ai irodasori iskolát 14,322.80 pengőért Babgh Péter, a halastelki iskolát Farkas Imre 10,488.80 pengőiért, a gátsori iskolát 18,72365 pengőért Ábrahám Ferenc, végül a rózsafadülői iskolát 33,870.40 pengőért Szolcsányi és társa. A kilenc épület vállalati végösszege 219,552.60 pengő. A szatymazi és az alsóközponti gazdasági iskolákra is megtartották a versenytárgyalást. A legelőnyösebb ajánlatot mindkét épületre a Müller és Nyáry cég tette, a szatymazit 83,320.01, az alsóközpontit 87,617 pengőért vállalja el. A tanács az eredményeket tudomásul vette és elfogadta és az iratokat az eredmény jóváhagyása végett felterjeszti a kultuszminiszterbe?. $ szegedek találkozó helye Budapest iegetsőrendü, modern családi szállója az 10 István Király-szálloda VI., Podmaniczky ucca S. Mérsékelt árak figyelmes kiszolgálás, modern berendezés, központi fűtés, melegvtzszolgáUatás, lift Napi teljes pensló 8 pengőtől. A nyugati pályaudvar közelében. í 1928 február 17. s A tanács eltiltotta a macskák megeyuzásái A város csak kereskedésre adott engedélyt a „macskaexporíőrnek" Óra jókarbantartási vállalat MiKsstáW Kálmán ucca 6. ^ (A Délmagyarország munkatársától) Titokban, szinte alattomosan uj, barbár iparág vert gyökeret Szegeden, amelynek hire azért lassankint mégis elterjedt és általános megbotránkozást keltett városszerte. Az uj iparág üzöit -macskanyuzóknak- nevezték el és sajnos, az elnevezés teljes mértékben megfelel az uj foglalkozásnak. A legszomorúbb az, hogy erre az »iparra«, ennek az iparnak a kifejlesztésére n város hatósága adott alkslmat az iparengedély kiadásával. A szegedi állatvédő egyesület elnökségéhez már több feljelentés érkezett, hogy a város területén különös macskairtás folyik. Valaki összefogdostatja, vagy összevásárollatja a macskákat, azután kiirtja őket a lehető legbarbárabb módon. Az állatvédő egyesület saját hatáskörében nyomozást indított a följelentések tisztázására és megállapította, hogy azoknak komoly alapjuk van. A macskairtás irányitója WeÜer Hermann. akinek erre a mesterségre szabályszerű iparengedélye is van. Az iparengedélyt a város hatósága január tizenegyedikén állította ki. Az állatvédő egyesület vezetősége erre beadványt intézett a város hatóságához. Beadványában előadta, hogy Weiler Hermann az elfogott és öszszevásárolt macskákat megnyújtja szőrméjük értékesítése céljából, de nem ugy, hogy előbb megölné a szerencsétlen állatokat, hanem csupán w* kábítja őket és kábult állapotukban elevenen nyúzatja le róluk a bffrt. Az állatvédő egyesület arra kéri a város tanácsát, hogy vonja vissza a kiadott iparengedélyt, mert azzal a legvisszatetszőbb állatkínzást végzik. A beadványt a csütörtöki tanácsülésen ismertette dr. Pálfy József tanácsnok. Elmondotta, hogy Weiler Hermann macskafcercskedésro kapott csak iparengedélyt. Ha macskanvuzással is foglalkozik, akkor szabálytalanságot követ el. — Mivel a városban olyan hírek terjedtek e!, hogy elköveti ezt a visszaélést — mondotta Pálfjr tanácsnok —, sőt arról is beszélnek, hogy a macskagyüjtéssel kapcsolatban többször a magtántatajdon elvével is összeütközésbe került, általában pedig működésével közniegbotránkozást okozott, azt javaslom, hogy a tanács azonnali hatállyal tiltsa el Weilert a macskanymzástól és közölje vele, hogy abban az esetben, ha ezt az állatkínzó mesterséget tovább folytatja, macskakereskedésre vonatkozó iparengedélyét is visszavonja a város. A tanács nagy megbotránkozással hallgatta végig Pálfy jelentéfét és javaslatát egyhangúlag elfogadta. Műn n városi autóbuszüzem vonalait (A Délmagyarország munkatársától.) Többizben hirt adtunk már a Magyar Vasutak Autóközlekedési Vállalatának terjeszkedési kísérleteiről, amelyek a legtöbbszőr sikerrel jártak a város anyagi érdekeinek rovására. Legutóbb — mint emlékezetes — a Szegedmakói autóbuszvonal megszerzéséért lépett síkra ez az államilag támogatott vállalat. Először csak a teherforgalom lebonyolítására kért a város hatóságától elvi hozzájárulást, de amikor ezt megkapta, a személyfuvarozás iránt is benyújtotta kérvényét a kereskedelmi miniszterhez. Hiába tiltakozott az engedély megadása ellen a város tanácsa, hiába mutatta ki, hogy B közönség érdekeit a városi kezelés Watt álló teljesen felszerelt üzem jobban ki tudja elégíteni, hog/ s város az engedély kiadása esetéa se> lyosan károsodik, mert ezekre a járatokra már berendezkedett, ma már semmi kilátás sincs arra, hogy a kereskedelmi miniszter akceptálná a város álláspontját. A Magyar Vasutak Autóközlekedési Vállalata most a városi autóbuszüzem legforgalmasabb vonalának megszerzéséért lépett akcióba, a Szeged—Dorozsma—forráskuti vonalért. A kereskedelmi miniszter értesítette a város hatóságát, hogy ebben az ügyben március kilenoedikéri elrendelte már a helyszíni tárgyalást és felhívta a várost, hogy ezen a tárgyaláson képviseltesse magát. A miniszter leiratával, amely igen nagy meglepetést keltett a városházán, csütörtökön foglalkozott a tanács és elhatározta, hogy a helyszíni tárgyalásra dr. Somogyi Szilveszter polgármestert, dr. Pálfy József tanácsnokot, Scultéty Sándor főszámvevőt, vitéz Papp Ferenc üzemigazgatót és dr. Tonelli Sándor kamarai főtitkárt, mint a törvényhatósági bizottság tagját küldi ki. A tanács a kérdést egyébként nagy méltatlankodás közben tárgyaita. — Megtörténhetik, hogy sorra elveszik tőlünk azokat a vonalakat, amelyek idegen törvényhatóság területét is érintik, de a vonalakon használt autóbuszok átvételére nem kötelezik a vasutat, pedig a város átvette a magánosok autóbuszait, amikorházikezelésbe vette az autóbuszüzemet — A várossal szemben a kereskedelmi minisztérium mindig azt hangoztatta, amikor valamelyik vasutmenti autóbuszvonal engedélyezéséről volt szó, hogy a meglévő közlekedési vállalatok érdekeit nem szabad megsérteni — mondotta Pálfy tanácsnok —. Most azonban nem gondolnak arra, hogy ezeknek a vonalaknak az elvétele a város meglévő közlekedési vállalatának érdekeit sérti, most azt mondják, hogy az ország egész területén lévő autóbuszjáratokat egységes igazgatás alá kell vonni. Hiába tiltakozunk ellene, a lelek azt mutatják, hogy rövidesen elveszik mindazokat a varialakat, amelyek idegen tőrvényható' • ság területét is érintik és igy a vd- • rosi autóbuszüzem forgalmát kényte- - ^ lenek leszünk a város törvényhatósá- gának területére korlátozni. A tanács elhatározta, hogy azért mégifi megkísérel minden lehetőt a nyilvánvaló sérelem elhárítása érdekében és erélyesen tiltakozni fog a dorozsmai vonal elvétele ellen is. retwMCí PetrovlcS) Sxveiia&ldv, AUck Tcrry ég "Paul Wegencr nagy filmje: A VARÁZSLÓ VBRGfl MIHÁLY Aradi ucca 4. SZEGED kötélgyárosnál Telefon 469. Mindennemtl köJélAru, zsineg, ztAk, ponyva, lótakaró, halász és tenni» háló, gyermek hinták, tornaszerek 1 gyári áron kaphatók.