Délmagyarország, 1929. április (5. évfolyam, 74-97. szám)
1929-04-30 / 97. szám
n OFf-MUÍVAROKSZAO A* iftffeftlt »B*aKaaTalcfflíf értesülésünk sxettnt már meg Is kezdték a szervezkedést 8» ratóaanüleg Beadványt intéznek a város tárnicsához, kérve a nyilvánvaló méltánytalanság megszüntetését. Megkérdeztük a polgármestertől azt % hogy a lakókat mentesithetné-e a város a vizdíjbefizetés technikai lebonyolításának kellemet, lonséfjri alól. hiszen a városi adóhivatal munkáját fs könnyebbé bernié, ha minden házban maga a háztulajdonos szedné be a vizdijakat és azt egyösszegben fizetné be az adóhivatalba. — A vízdíjat a lakóknak kell ezentúl fizetni — mondotta a polgármester —, mert a háztulajdonosok azzal érvelnek, hogy ha ők szedik be a közüzemi dijakat, azt a lakásadó szempontjából az adóhivatal a lakbérekhez számítja és így azután is kell lakás1adót fizetni. Délmagyarország állandóan, gyarapodó kölcsönkönyvtárában havi dij előfizetőknek I pengő, tisztviselő-előfizetőknek 80 fillér, heti előfizetőknek 16 fillér. Csalási bűnügy a nemlétező Gárdonyi-szobor körül (A Délmagyarország munkatársától.) Dr. Yarajossg Béla törvényszéki tanácselnök, egyes biró a napokban rendkívül bonyolult csalás/ ügyet tárgyalt A bünügy előzményei 1925-re nyúlnak vissza, amikor a szentesi megyeházán megjelent egy jól öltözött egyén, aki szabály^ szerű okiratokkal és különböző nyomtatván nyokkal igazolta, hogy a Gárdonyi Géza Irodalmi Társaság megbízottja. Szentesre azéj-t jött, hogy a nagy iró szobrára adományokat gyűjtsön A vármegye e célra ki is utalt egymillió koronát A pénzt azonban nem fizették ki a gyűjtőnek, hanem csak később, postán küldték el a társaságnak. Az egymillió korona igy eljutott rendeltetési helyére, szélhámosság azonban mégis történt, mert kiderült, hogy a társaság senkit sem bízott meg azzal, hogy Szentesen a szoboralap javára gyűjtsön. A megbízott Ehrentren Géza néven igazolta magát, aki ellen az irodalmi társaság elnöke, Simon "Lajos bűnvádi feljelentést tett. Kiderült ugyanis, hogy Ehrentren nemcsak Szentesen gyűjtött, hanem hamis nyomtatványokat készítetett, Budapesten külön irodát rendezett be. Az ügynökökkel azután az egész ország területén a társaság javára dolgoztatott. Az ország más részein azon. ban nagyobb szerencsével dolgoztak az ügynökök, mint Szentesen. A gyűjtés vége azután az lett, hogy a budapesti rendőrség becsukta az irodát, lefoglalta a gyűjtési iveket, Ehrentren Géza és társai ellen pedig csalás címén indult meg az eljárás. Ezügyben a törvényszék egy alkalommal már tartott főtárgyalást, amikor Ehrentren tagadta, hogy Gárdonyi szobrára gyűjtött volna és hangoztatta, hogy soha nem is Járt még Szentesen. A tanúként kihallgatott dr. C&ergö Károly alispán kijelentette, hogy nem emlékszik az ügyre, valamint arról sem tud, hogy Ehrentrent valaha látta volna. A legutóbbi főtárgyaláson több tanú kihallgatását rendelték el, de a tárgyaláson Simon Lajos a sértett irodalmi társaság nevében kijelentette, hogy a panaszt visszar vonja, mert a társaság ebből az ügyből károsodást nem szenvedett, viszont a társaság Ehrentren budapesti üzelmei miatt csalás címén úgyis megindította már az eljárást. 00 Anyák és lányok fi arca Dr. Rapaport Samu előadása a Kamarában 40 (A Délmagyarország munkatársától.) Vasárnap délután félhatkor dr. Rapaport Samu, a Magyarországi Független Orvosanalitikusok előadássorozata keretében Anyák és leányok dinen előadást tartott. A kereskedelmi és iparkamara nagytermét teljesen megtöltött^ az érdeklődő közönség. Dr. Rapaport először a férfi és a nő sajátosságairól beszélt, Madách Imre meglátásain keresztül. A férfi haroot folytat kifelé, a nő pedig lelkileg, befelé vivja meg harcait. A férfi és a nő harcáról külön előadást fog tartani, most azzal a harccal foglalkozik, amelyet nő a nővel folytat a család keretein belül. Ezt a harcot a pszichoanalízis látta meg és megállapjtotta, hogy ez a harc nem kisebb a nemek harcánál. Az irodalom' eddig még alig érintette ezt a kérdést, e harcnak nem volt harsonás Turgenyeve, csupán halk Geraldyja. Az anya és leánya közötti harcnak forrása az apa, mondotta ezután dr. Rapaport. A nőnek kevesebb a lehetősége, mint a férfinek, a férfinél alacsonyabbrendünek érzi magát. Az anya elnyomottsága miatt rendszerint fiúgyermekre vágyik, mert ezzel véli kiegyensúlyozni elnyomott helyzetét. A leány tehát már születésével csalódást hozott a családba. A pszichoanalízis megmutatta — folytatta ezután —, hogy az anyának a leányával kapcsolatban tudat alatti indulatai vannak. Az tanyának szüksége. Jan jawmskce, ffl^t juw érzi, hogy bizonyos pluszt kapott az élete. Kiegyensúlyozott, harmonikus nő alig van. A betegek között a nők vannak túlsúlyban és a betegségeket rendszerint lelki dolgok kényszeritik kí. Dr. Rapaport ezután azzal a kérdéssel foglalkozott, hogy milyen indulatok nyilvánulnak meg az anyjával szemben. Az anya rendszerint arra törekszik, hogy egyéniségét belevjgye a leányába. Azt mondotta ezután dr .Rapaport, hogy a pszichoanalízis szerint a túlzott anyai aggodalmak éppen a rettegett tudat alatti vágyak rekompenzáció!». A leány az anyja részéről történt tulszigorn körülbástyázást és a sok mindentől való eltiltást támadásnak érzi. A leányoknak a fiuktól való túlságos elzárása egy kivetített féltés. Az anyák rendszerint visszaemlékezni k saját idejükre. Az előadó szerint tartózkodni kell a tulszigoruságtól, mert ezzel megteremtjük az állandó titkolódzást és a leányt bele. kergetik a bűntudaton keresztül az idegességbe. Arról beszélt ezután dr. Rapaport, hogy a leányoknak gyakori intézetbeküldése az anya részéről Jelentkező rivalitás csökkentés«. A leányok az elnyomást egész életükön érzik és ez az elnyomás teremtette meg a La Garconne típust. Ebben a típusban már a bosszú is jelentkezik az elnyomás miatt. A legtöbb leány a pevelés miatt kénytelen a szerelmet valami alacsonyrendü dolognak tekinteni. <*=> *>?2£4 vá-g^frU 'ízúít 1929 áprili« 30. tekintenek a leányok nagy érdeklődéssel a nagyvilági nők élete felé és ezért olvassa minden leány azokat a lapokat, amelyek a nagyvilági nők intimitásait tárgyalják. Arról beszélt ezután dr. Rapaport, hogy ai anya és a leánya közötti harc nem olyan szembetűnő, mint az apáé és fiúé, mert ezt a harcoí belül kell megküzdenie. A nőnek kell megvetnié az uj generáció alapjait, fontos tehát, hogy af gyermek nevelője ne vergődjön indulatainak hullá. main. Az analízis vállalja ezt a harcot és nem retten vissza a konvenció támadásaitól sem. A nő ma még az előítéletek és konvenciók börtönében vergődik és az ő felszabadulásával felszabadul a társadalom is. Előadása végén arról beszélt, hogy a nő felszabadítására irányuló eddigi mozgalmak nem a realitásokból indultak ki, hanem a tetszetős délibábokból. Az igazi felszabadulásra irányuló mozgalom fogja meghozni a boldog, harmonikus nőt. A toronyi gólya érdekében Nyilt levél Móra Ferencen át a főtoronyör polgármester úrhoz Igen tisztelt, kedves barátomt Olvasván a gólyakilakoltatási tanácsi végzést és Móra Fereoc szép felszólalását »a jó Isten madarat védelmében (a Délmagyarország ápr. 28-iki számában), az én »állatvédő« szivemet is megdobogtatták fiólyaemléktím. Még gyermekkoromban (régen volt) hallottam, hogy Tompa Mihály (a hamvai tiszteletes), mikor a »A gólya« madarat megénekelte, — hogy »Megenyhült a lég, vidul a határ, s te újra ilt vagy jó gólyamadár...« Neked két hazát adott végzeted, Nekünk csak egy volt, az is elveszett! — a Bach-huszár »bezirkerek« Kassára internálták s midőn kibocsátották, azzal eresztették útnak, hogy »Na Tampa, most lehetni menni, dc nem szabad több kóla-madár megcsinálni*. Ezt Tompa maga beszélte el a kékcdi fürdőu, hol az abaujmegyei urak az 6 tiszteletére bucsuIakomát rendeztek. Fültanutói (édesatyámtól) hallottam. A gólya igy vonult be a magyar nemzet! költészetbe, mint a szabadság jelképes madara, a szabadságharcot követő elnyomatás korszakában. Egy másik költő-pap, Baksay Sándor, dunamelléki ref. püspök, talán ezért is megkülönböztetett szeretettel becézte az ő gólyáit, melyek kunszentmiklósi kőoszlopos kúriaszerfi parothiája nyári' konyhája nádas fedelén tanyázgattak. Mikor egy nyáron nála voltam s szép virágos kertjében uzsonnáztunk, a gólyafiőka feltűnően fészkelődött és nyugtalankodott. Baksay aggódott s részvéttel figyelte, hogy tán valami baja van. A kis gólya hamar megnyugtatta. Felkelve fészkéről s nekünk illetlenül hátat fordítva a házfedél peremén, nem éppen szalonképesen kinyilatkoztatta, hogy nincs semmi különös baja. No — jegyezte meg Baksay —, ugylátszik a Bakér (a kert végiu folydogáló nádas patak) békája megártott a kicsikének. A világháborúban is hiressé vált egy hadigólyaf melyet többen felemlegettönk s képét többször közölték a harctéri fölvételek. Przemysl ostroma idején ugyanis a szomszéd Radimno községet összelőtték s a falu leégett. Egyik ház kormos falaiból magas kémény emelkedett az égnek s ezen egy árva gólya heteken át álldogált egyedül és búslakodott elpusztult társa és fiókái felett. A Przemysl visszavétele (1915 junius 3.) napján magam is láttam 6 látták előbb és később mások is. Szóval, Írásban és képben sokszor emlegettük a háború elárvult vértanú madarát. Azóta a gólyákra még nagyobb kegyelettel gondolok. Az árvízi fogadalmi templom tornyára fészkeit gólyában én az égi kegyelem szimbólumát látom, mint ahogy a szent lelket szokták ábrázolni gatamb képében. A közelgő pünkösd ünnepének ihlete szállja meg a toronyőrök lelkét és kegyelmezzenek meg a kilakoltatásra ítélt gólyának. Evégből vonultatom fel deputációban hármas bizottságul a Tompa, Baksay s Radimno gólyái t, mint fogadatlan prókátor, de mint félszázados »árvízi hajós«. Ha igaz a hir, hogy a gólyafészekbe szürke varja költözött, meg kell indítani a vizsgálatot, hogy vájjon a lakásüzérkedést (lelépéssel vagy anélkül?) tán már a madarak is eltanulták az emberektől. Ha azonban erőszakos betolakodás és lakásháboritás történt: én a gólyák pártján állok: s a szürke varjú kitakoltatására »szavaltok«, s Dr. S zádeezky-K«rd«ss Lajo»,-