Délmagyarország, 1934. október (10. évfolyam, 222-246. szám)
1934-10-13 / 231. szám
4 DÉLMAGYARORSZAG 1934 októfcer 15: Az On álma nyugodt lesz. ha RUBIN recamlérl vesz. Modem kombinált bútorok terv szerint Mindennemű kárpitos munkák. RUBIN IMRE Ete pitos, Kossuth L. sucrárut 8. T. 24 65. Kelemen László azta kívánta- footry a 10 százalékos fokozatos hidvámcsökkentést az állandó ujsziegedi lakosok számára engedélyezze a város. A közgyűlés kimondotta, hogy fokozatosan csökkenti a hidvdmot• még pedig 1936-tól kezdve• é\'enkint 10 százalékkal• — Azt hiszem, hogy jóval 10 évnél előbb teljesen eltöröljük a hidvdmot, — mondta a polgármester. A vadászati jog cimü fejezetnél Pick Jenő azt javasolta, hogy kötelezze a város a vadászokat a 8 pengős átalány kiváltására. A közgyűlés igy is határozott. Hét óra után a fedezetekkel is végzett a közgyűlés. Ekkor bejelentette Scultéty főszámve/ő, hogy a törvény hatósági bizottság a vita során 19.490 pengővel emelte az egyes tételeket. Fedezetet Is kijelölt a főszámvevő. még pedig a forgalmiadó részesedés összegét, amelyet 20.000 pengővel lehet emelniIgy nem kerül sor a pótadó emelésére: 63 százalék maradhat. Az üzemek költségvetését tárgyalták ezután. A fehértói halgazdaság tételénél Scultéty főszámvevő bejelentette, hogy a Fehértó holdankint most 36 pengő jövedelmet hoz. holott azelőtt egyáltalán nem volt jövedelmező. — Éljen, éljen. — hangzik a terem minden oldalán. Dr- Tóth Imre Ideálisnak tartaná, ha a halgazdaság közelében kirándulóhelyeit létesítene a város. —- Ugyanez a mi tervünk is. — mondta a polgármester. Az autóbuszüzemmel kapcsolatban dr. Schultcz Károly örömének adott kifejezést, hogy a városi autóbuszokat a váios az idegenforgalom szolgálatába beállította. Kérte, hogy a nyári hónapokban 10 percenkint közlekedtessék Újszegedre az autóbuszokatA gazdasági vasat fejezeténél Pásztor József szólalt fel A gazdasági vasútról nem mondhatjuk el amit egyik előző felszólaló az autóbuszüzemről elmondott, hogy belekapcsolódott a városi élet vérkeringésébe és Idegenforgalmi fejlesztésébe, — mondotta- Foglalkozni kell azzal, hogy az üzemvezetés nem káros-e a ta-' nyal vasat bevételére nézve? Nem vitás, hogy a tanyai vasutat három szempontból lehet vizsgálni. Az egyik a menetrend-politika, a másik a tarifa-, a harmadik az üzemi-politika. Aki a tanyai vonaton reggel bejön Szegedre és Pestre akar utazni, esak délután 6 órakor teheti ezt meg, mert fi tanyai vasút reggel háromnegyed 7-kor érkezik be a városba, negyedórával a gyorsvonat elindulása után. Helyes volt, hogy a tanyai vasút színház- és mozivona tokát állított be- Helytelen azonbanhogy ezek a vonatok 7 óra titán öt perccel már indulnak vissza, usry, Hogy a tanyai polgárnak rohannia kell az állomásra, nehogy lekéssen a vonatról Arra pewze nem gondolhat, hogy esetleg meg is vacsorázzon. — Ha a vonatot megkedveltetnék- akkor idővel két, esetleg három kulturvonatot is be lehetne állítani. A tanyai vasút hatalmas deficitjével szemben itt lehetne valamit tenni, hogy a tanyai vasút bekapcsolódjon a város gazdasági és kulturális éltébe, erőforrást adjon a színháznak, mozinak és a város egész kulturális életéinek. Azta kellene csak tenni, hogy a szinház- és mozivonatok félórával később induljanak vissza Szegedről. — Amíg a Máv.-nál és a városi autóibuszoknál — folytatta Pásztor — sikerült elérni, hogy a szabadtéri játékok szolgálatába álljanak, addig: a kisvasút főnöke csökönyösen elzárkózott attól, hogy ugy, mint a Máv.. szolgálja a szabadtéri játékokon keresztül a város kulturális és gazdasági fellendülését. — A harmadik» amiről beszélni kell. a gazdasági vasút üzemi politikája. A Máv. csökkentette a menetidőt, a gazdasági vasút ezzel szemben 24 kilométert tesz meg most is óránkint, pedig technikai felkészültsége olyan, hogy fokozni lehet ezt a sebességet- Ha három vonat közlekedik, akkor ne legyen mindhárom vegyesvonat. Egy vonat sebességét fokozni lehetne. Kérem a polgármester urat és a közgyűlést, hogy ezt a káros és csökönyös üzemi politikát törje keresztül és utasítsa a vasút főnökségét, hogy helyes üzemi tarifa és menetrend-politikát csináljon a város érdekében. Pdlfy polgármester azonnal reflektált Pásztor felszólalására. — A legalaposabban megvizsgálom mindazt, amit bizottsági tag ur felszólalásában emiitett, — mondotta — s legyen meggyőződve, lesz elég energiám, hogy ér9 1 vényt szerezzek a város és a gaz. daközönség érdekeinek a gazdasági vasútnál. A közgyűlés ezután gyors iramban, hozzászólás nélkül letárgyalta a többi üzemek költségelőirányzatát, majd a polgármester ismeri tette az általános vita során elhangzott indítványokat, amelyek nagyrészét a közgyűlés kiadta a polgármesternek. Fél 8 óra volt, miikor a polgáirmester here-« kesztette a közgyűlés ülését és megköszönte a városatyáknak azt az emelkedett szinvonalu vitát, amellyel a költségvetést mindvégig tár-* gyaltákSzombaton délután folytatják a napirend tárgyalását és ezúttal a még hátralévő kisgyűlés! előterjesztéseket, az interpellációkat és az in-1 ditványokat tárgyalja a közgyűlés. vásároljunk szőrmét szőrméi a legszebbek szőrmében vezet árban, minőségben utolérhetetlen. Azonnali batállual elmozdították állásából a nemet evangélikusok országos püspökét München, október 12. A német evangélikus | ból. Az intézkedésre az adott okot, hogy a püs* egyház alkotmányának 6. szakasza alapján ki- i pök huzamosabb ideje vonakodott, hogy a né-i bocsájtott rendelettel dr. Meisner országos püs- 1 met evongélíkus egyház jogszerűen hozott tör-i pököt azonnali hatállyal elmozdították állásá- vényeit végrehajtsa. A kormányzó ünnepélyesen megnyitotta a transzverzális antöut budapest-kecskemeti szakaszát Budapest, október 12. A budapest—'kecskeméti útszakaszt ünnepélyes keretek között nyitotta meg ma délelőtt a kormányzó a kormány tagjai és számos előkelőség jelenlétében Soroksáron. Az ünnepségen Preszly Elemér főispán, majd Fab i n y i Tihamér kereskedelmi miniszter mondott ünnepi beszédet Megujuló lelkes éljenzés követte Fabinyi miniszter szavait, majd a kormányzó a jelenvoltak ünneplése közben a diszkapuhoz ment és átvágta az ntkapu két szárnya között kifeszített nemzeti színű szalagot. A kormányzó ezzel megnyitotta az uj műutat A kormányzó ezután autóba szállt és kíséretével elindult az uj müuton Kecskemét felé. Útközben Alsónémedi, Örkény és Lajosmuzse községeken át mindenütt lelkes ünnepléssel fogadta a lakosság. Mindeai községben diadalkapu várta az ér. kező menetet. Fél 11 óra tájban érkezett a kormányzó Kecskemétre, ahol megujuló lelkes ünneplés fogadta. A városháza előtt dr. F á y István főispán, majd dr. Kiss Endre polgármester köszöntötte a kormányzót, aki keresetlen szavakkal válaszolt az üdvözlésre. A kormányzó ezután a városházán villásreggelin vett részt és utána háromnegyed 12 óra tájban sorfalat álló lakosság lelkes ünneplése közben visszatért Budapestre Nagykőrös kiesett a szegedi autóforgalomból (A IMImftgysrorsság munkatársitól.) 'Az el. mnlt vasárnap életbelépett a téli menetrend, amely alig jelent változást a nyári menetrenddel szemben. Változás főleg az autóbuszoknál van, még pediu a menetirány tekintetében. A szeged—budapesti autóbuszok ugyanis eddig a FélegytSza-^ Kecskemét—Nagykőrös—Cegléd vonalon halad-» az autóbuszok. Tekintettel arra, hogy hétföo meg* nyílt a transzverzális autóut budapest—kecskeméti útszakasza, az autóbuszok is ezt az utvonalai használják azóta és Alsónémedi, Felső- és Alsódat bas, Örkény, Lajosmizse és Kecskemét az útvonal. Ilyenformán Nagykörös kikapcsolódott az antóbuszforgalomból, oda autóbuszon nem lehet eljnt* nl. Szegednek meglehetősen élénk kapcsolatai vol* tpk. Tekintettel arra, hogy hétfőn meg' nak jórésze megszűnt Nagykőrös félreálltt᮫ folytán. A pécsi szénbányában 870 bányász éhségsztrájkba kezdett Pécs, október 12. A Duna gőzhajózási Társaság pécsi bányájának 870 munkása tegnap éhn ségsztrájkba kezdett a bányában. A bányászok kijelentették, hogy addig nem jönnek fel a tár., nából, amig bérköveteléseiket nem teljesítik, Az igazgatóság megkezdte a tárgyalásokat a sztrájkolókkal. Keresek megvételre béyeg-uyüj teményt. Fog-adatai templomnak átal. m