Délmagyarország, 1934. október (10. évfolyam, 222-246. szám)

1934-10-13 / 231. szám

4 DÉLMAGYARORSZAG 1934 októfcer 15: Az On álma nyugodt lesz. ha RUBIN recamlérl vesz. Modem kombinált bútorok terv sze­rint Mindennemű kárpitos munkák. RUBIN IMRE Ete pitos, Kossuth L. sucrárut 8. T. 24 65. Kelemen László azta kívánta- footry a 10 száza­lékos fokozatos hidvámcsökkentést az állandó ujsziegedi lakosok számára engedélyezze a vá­ros. A közgyűlés kimondotta, hogy fokozatosan csökkenti a hidvdmot• még pedig 1936-tól kezd­ve• é\'enkint 10 százalékkal• — Azt hiszem, hogy jóval 10 évnél előbb tel­jesen eltöröljük a hidvdmot, — mondta a pol­gármester. A vadászati jog cimü fejezetnél Pick Jenő azt javasolta, hogy kötelezze a város a vadá­szokat a 8 pengős átalány kiváltására. A köz­gyűlés igy is határozott. Hét óra után a fedezetekkel is végzett a köz­gyűlés. Ekkor bejelentette Scultéty főszámve/ő, hogy a törvény hatósági bizottság a vita során 19.490 pengővel emelte az egyes tételeket. Fedezetet Is kijelölt a fő­számvevő. még pedig a forgalmiadó részesedés összegét, amelyet 20.000 pengővel lehet emelni­Igy nem kerül sor a pótadó emelésére: 63 szá­zalék maradhat. Az üzemek költségvetését tárgyalták ezután. A fehértói halgazdaság té­telénél Scultéty főszámvevő bejelentette, hogy a Fehértó holdankint most 36 pengő jövedelmet hoz. holott azelőtt egyáltalán nem volt jövedel­mező. — Éljen, éljen. — hangzik a terem minden ol­dalán. Dr- Tóth Imre Ideálisnak tartaná, ha a hal­gazdaság közelében kirándulóhelyeit létesítene a város. —- Ugyanez a mi tervünk is. — mondta a polgármester. Az autóbuszüzemmel kapcsolatban dr. Schultcz Károly örömének adott kifejezést, hogy a városi autóbuszokat a váios az idegenforgalom szol­gálatába beállította. Kérte, hogy a nyári hóna­pokban 10 percenkint közlekedtessék Újszeged­re az autóbuszokat­A gazdasági vasat fejezeténél Pásztor József szólalt fel A gazdasági vasútról nem mondhatjuk el amit egyik előző felszólaló az autóbuszüzem­ről elmondott, hogy belekapcsolódott a városi élet vérkeringésébe és Idegenforgalmi fej­lesztésébe, — mondotta- Foglalkozni kell az­zal, hogy az üzemvezetés nem káros-e a ta-' nyal vasat bevételére nézve? Nem vitás, hogy a tanyai vasutat három szempontból lehet vizs­gálni. Az egyik a menetrend-politika, a másik a tarifa-, a harmadik az üzemi-politika. Aki a tanyai vonaton reggel bejön Szegedre és Pestre akar utazni, esak délután 6 órakor teheti ezt meg, mert fi tanyai vasút reggel háromnegyed 7-kor érkezik be a városba, negyedórával a gyorsvo­nat elindulása után. Helyes volt, hogy a tanyai vasút színház- és mozivona tokát állított be- Helytelen azonban­hogy ezek a vonatok 7 óra titán öt perccel már indulnak vissza, usry, Hogy a tanyai polgárnak rohannia kell az állomásra, nehogy lekéssen a vonatról Arra pewze nem gondolhat, hogy esetleg meg is vacsorázzon. — Ha a vonatot megkedveltetnék- akkor idő­vel két, esetleg három kulturvonatot is be le­hetne állítani. A tanyai vasút hatalmas defi­citjével szemben itt lehetne valamit tenni, hogy a tanyai vasút bekapcsolódjon a város gazda­sági és kulturális éltébe, erőforrást adjon a színháznak, mozinak és a város egész kulturá­lis életéinek. Azta kellene csak tenni, hogy a szinház- és mozivonatok félórá­val később induljanak vissza Sze­gedről. — Amíg a Máv.-nál és a városi autóibuszoknál — folytatta Pásztor — sikerült elérni, hogy a szabadtéri játékok szolgálatába álljanak, addig: a kisvasút főnöke csökönyö­sen elzárkózott attól, hogy ugy, mint a Máv.. szolgálja a szabadtéri játékokon keresztül a város kulturális és gazdasági fellendülését. — A harmadik» amiről beszélni kell. a gaz­dasági vasút üzemi politikája. A Máv. csökken­tette a menetidőt, a gazdasági vasút ezzel szemben 24 kilométert tesz meg most is órán­kint, pedig technikai felkészültsége olyan, hogy fokozni lehet ezt a sebességet- Ha három vonat közlekedik, akkor ne legyen mindhárom vegyes­vonat. Egy vonat sebességét fokozni lehetne. Kérem a polgármester urat és a közgyűlést, hogy ezt a káros és csökönyös üzemi politikát törje keresztül és utasítsa a vasút főnökségét, hogy helyes üzemi tarifa és menetrend-politikát csináljon a város érdekében. Pdlfy polgármester azonnal reflektált Pász­tor felszólalására. — A legalaposabban megvizsgá­lom mindazt, amit bizottsági tag ur felszólalásában emiitett, — mondotta — s legyen meggyőződ­ve, lesz elég energiám, hogy ér­9 1 vényt szerezzek a város és a gaz. daközönség érdekeinek a gazda­sági vasútnál. A közgyűlés ezután gyors iramban, hozzá­szólás nélkül letárgyalta a többi üzemek költ­ségelőirányzatát, majd a polgármester ismeri tette az általános vita során elhangzott indít­ványokat, amelyek nagyrészét a közgyűlés ki­adta a polgármesternek. Fél 8 óra volt, miikor a polgáirmester here-« kesztette a közgyűlés ülését és megköszönte a városatyáknak azt az emelkedett szinvonalu vitát, amellyel a költségvetést mindvégig tár-* gyalták­Szombaton délután folytatják a napirend tár­gyalását és ezúttal a még hátralévő kisgyűlés! előterjesztéseket, az interpellációkat és az in-1 ditványokat tárgyalja a közgyűlés. vásároljunk szőrmét szőrméi a legszebbek szőrmében vezet árban, minőségben utolérhetetlen. Azonnali batállual elmozdították állásából a nemet evangélikusok országos püspökét München, október 12. A német evangélikus | ból. Az intézkedésre az adott okot, hogy a püs* egyház alkotmányának 6. szakasza alapján ki- i pök huzamosabb ideje vonakodott, hogy a né-i bocsájtott rendelettel dr. Meisner országos püs- 1 met evongélíkus egyház jogszerűen hozott tör-i pököt azonnali hatállyal elmozdították állásá- vényeit végrehajtsa. A kormányzó ünnepélyesen megnyitotta a transzverzális antöut budapest-kecskemeti szakaszát Budapest, október 12. A budapest—'kecskeméti útszakaszt ünnepélyes keretek között nyitotta meg ma délelőtt a kormányzó a kormány tagjai és számos előkelőség jelenlétében Soroksáron. Az ünnepségen Preszly Elemér főispán, majd Fa­b i n y i Tihamér kereskedelmi miniszter mondott ünnepi beszédet Megujuló lelkes éljenzés követte Fabinyi mi­niszter szavait, majd a kormányzó a jelenvoltak ünneplése közben a diszkapuhoz ment és átvágta az ntkapu két szárnya között kifeszített nemzeti színű szalagot. A kormányzó ezzel megnyitotta az uj műutat A kormányzó ezután autóba szállt és kíséreté­vel elindult az uj müuton Kecskemét felé. Útköz­ben Alsónémedi, Örkény és Lajosmuzse községe­ken át mindenütt lelkes ünnepléssel fogadta a la­kosság. Mindeai községben diadalkapu várta az ér. kező menetet. Fél 11 óra tájban érkezett a kor­mányzó Kecskemétre, ahol megujuló lelkes ün­neplés fogadta. A városháza előtt dr. F á y István főispán, majd dr. Kiss Endre polgármester köszöntötte a kor­mányzót, aki keresetlen szavakkal válaszolt az üd­vözlésre. A kormányzó ezután a városházán vil­lásreggelin vett részt és utána háromnegyed 12 óra tájban sorfalat álló lakosság lelkes ünneplése közben visszatért Budapestre Nagykőrös kiesett a szegedi autóforgalomból (A IMImftgysrorsság munkatársitól.) 'Az el. mnlt vasárnap életbelépett a téli menetrend, amely alig jelent változást a nyári menetrenddel szem­ben. Változás főleg az autóbuszoknál van, még pe­diu a menetirány tekintetében. A szeged—buda­pesti autóbuszok ugyanis eddig a FélegytSza-^ Kecskemét—Nagykőrös—Cegléd vonalon halad-» az autóbuszok. Tekintettel arra, hogy hétföo meg* nyílt a transzverzális autóut budapest—kecske­méti útszakasza, az autóbuszok is ezt az utvonalai használják azóta és Alsónémedi, Felső- és Alsódat bas, Örkény, Lajosmizse és Kecskemét az útvonal. Ilyenformán Nagykörös kikapcsolódott az antó­buszforgalomból, oda autóbuszon nem lehet eljnt* nl. Szegednek meglehetősen élénk kapcsolatai vol* tpk. Tekintettel arra, hogy hétfőn meg' nak jórésze megszűnt Nagykőrös félreálltt᮫ folytán. A pécsi szénbányában 870 bányász éhségsztrájkba kezdett Pécs, október 12. A Duna gőzhajózási Társa­ság pécsi bányájának 870 munkása tegnap éhn ségsztrájkba kezdett a bányában. A bányászok kijelentették, hogy addig nem jönnek fel a tár., nából, amig bérköveteléseiket nem teljesítik, Az igazgatóság megkezdte a tárgyalásokat a sztrájkolókkal. Keresek megvételre béyeg-uyüj teményt. Fog-adatai temp­lomnak átal. m

Next

/
Oldalképek
Tartalom