Délmagyarország, 1934. május (10. évfolyam, 97-122. szám)

1934-05-03 / 99. szám

DÉLMAGYARORSZÁG SZEGED, SierNe«ïtO»*q • Somogyi utca 22., 1.rm. Telefon: Z3-33.^Kladóhlvntal kölc»önkflnyvMir 6* (egylrodn : Aradi cca fi. telelőn : 13-OO. - Nyomda : löw lr<v< nccn 1». Teie»"n • n^n«. I Avirotl levélcím Délmagyaromag .szeged Majdnem négy esztendővel ezelőtt, 1930 augusztus 24-én egy vasárnapi cikk jelent meg a Délmagyarorsz ág-ban az auto­mobilizmus problémáiról. A cikk Az or­szágút becsülete cimet viselte és Író­ja, Tonelli Sándor dr. arról emlékezett meg, bogy a londoni Touring Club felvetette egy nagy, nemzetközi autóut építésének gondo­latát, amely egész Európa törzsét átszelve Calaist kötné össze Konstantinápollyal. Az angol tervek szerint ezt az utat később to­vább kellene vezetni Kisázsián és Perzsián át Bombayig, Szírián, Palesztinán, Egyipto­mon és Kelet-Afrikán át pedig Fokvárosig. A Délmagyarország, amely az egész magyar sajtóban legelőször adott számot er­ről a nagyszabású tervről, elsőnek vetette fel azt a gondolatot is, hogy ezt a nagy nemzetközi autóutat Sze­geden át kell vezetni és Szegedet be kell kapcsolni a nemzetközi autó* forgalom nagy hálózatúba. Meg kell állapítanunk, hogy Szeged város egész társadalma a tervet példátlan egyértel­műséggel karolta fel. A város közgyűlése ha­tározatilag foglalt állást az ut megépítése mellett és külön memorandumban kérte a kormányt, hogy a szegedi útirány tervét te­gye magáévá. Mikor cseh és román részről olyan ötletek merültek fel, hogy az utat Bécs és Budapest elkerülésével, Prágán és a néhai Felsőmagyarországon át Romániának vezes­sék, a szegedi érdekeltség a Toir­ring Clubok révén még a nyu­gati nemzetközi összeköttetéseket is megmozgatta a magyar vonalvezetés érdeké­ben. Másik oldalon az újvidéki kamara a belgrádi kormánynál interveniált, hogy Sze­ged—Szabadka—Újvidék legyen a nemzet­közi autóutnak jugoszláviai útiránya. Valósá­gos és színleges ellenérvek tömegével kel­lett megküzdeni, míg határozatba ment, hogy a nemzetközi autóut a Duna—Tisza közén épül meg és Budapest után Szeged lesz a leg­fontosabb állomása. Két esztendei kemény munka után odáig jutottunk, hogy a nemzetközi Touring Clu­bok képviselői eljöttek Szegedre és 1932 szeptember 30-án a szegedi városháza köz­f iyülési termében tartották konferenciájukat, tt volt H. H e n n e b e r g, az Association In­ternationale de Tourisme elnöke, Paul D u ­chaîne főtitkár és A. D. A 11 e n, a londoni Touring Club igazgatója. Ez az előkelő nem­zetközi társaság el volt ragadtatva Szeged szépségeitől és a maga votumával ráütötte a pecsétet Szeged határozatára. A konferen­cia kimondotta, hogy azért látja helyesnek a nemzetközi autóutnak a Duna—Tisza közén át való megépítését, mert ez tájképileg egé­szen újszerű vidékekre viszi a turistákat és mert alkalmat ad nekik Magyar­ország második városának meg­ismerésére. Jogos büszkeséggel irta a Csütörtök, 1934 május 3. Art* 12 fillér X. évfolyam, 99. sz. •¡•••••^•HBBMH Délmagyarország ezen a napon meg­jelent cikkében: „Szeged város közihisSce már felismerte en­nek a kérdenek a lokális jelentősében mesz­sze felülemelkedő fontosságát, mikor köz­gyül :si határozattal foglalt állást, hogy a: út­nak Budapesttől délre eső szakasza ne a Du­na jobbpartján, hanem a Duna—Tisza közén fekvő nagyvárosok ' öntésével, Szegeden át vezettessék Szabadkán á. Belgrádba. És az utolsó esztendők leépítései, intézménymeg­szüntetései. fiaskói utí. kétséTtelenül ered­ménynek kell lkönyvelni, hogy a szegedi vo­ralvezetés helyességéről sikerült meggyőzni a magyar korm 'nvt és a szegedi útirány pártolóinak sorába sikerült beállítani a nem­zetközi automobilizmus leghivatottabb képvise­lőit" Négy esztendő elteltével, most eljutottunk a megvalósítás stádiumáig. A kormány ál­lást foglalt, utasítására a szegedi állanénité­szeti hivatal elkészítette a terveket. Holnap­után, 1934 május 5-én 9 órakor lesz a z u t Szeged határában elvezető sza­kaszának közigazgatási bejárá­s a. Nyomán meg kell kezdődni az építésnek. És ezúttal még sincs okunk örvendezni, nincs okunk a mai tervek szerint az utat Szeged szempontjából nyereségnek elkönyvelni. Ez az a nagy országút, amely elkerüli Szegedet. A tervek készen vannak és „közszemlére" vannak kitéve az államépitészeti hivatalban. A tervek szerint a nemzetközi autóut Kecs­keméttől nagyjából a mai budapesti ország­út vonalán halad egészen addig a pontig, ahol a régi enyvgyár telkénél a dorozsma— szegedi országút beletorkollik a budapesti or­szágutba. Innét az autóut Szegedet elkerülve, a körtöltésen kívül haladna tovább, követné a rókus—horgosi vasutvo­nalat és Szentmihálvteleknél kap­csolódnék bele ismét a szeged— horgos—szabadkai országutba. Ha valóra válik ez a szörnyűséges terv, amit még feltételezni se merünk, az idegen, aki autón robog Londonból, vagy Párisból Konstantinápolyba, vagy Bagdadtól Berlinbe, csak a körtöltés peremét fogja látni és azon tul a fogadalmi templom kettős tornyának a hegyét. Szeged még csak föltételes megálló­hely se lesz a nemzetközi autóforgalom leg­fontosabb országútján. Higgadt ésszel még csak elgondolni se tud­juk, milyen elképzelések és milyen okok hú­zódhatnak meg ennek a tervnek a háta mö­gött. Olcsóbb aligha lehet, mert a dorozs­mai elágazástól Szentmihályte­lekighét kilóméter teljesen uj ElÖFIZETÉS: Havonta helyben 3.2O VIdAtcen e» Budapesten 3.50,kUllUldfin 6.41) oenqfl. " Fqyes «zAm Ara heikitr, ­nap 12. vasár- é* llnnennnp 20 illl. Hír« detéaek tel-vetele tarlia szerint. Menle •enlK héli/t kivételével naponta regaet utat k" e 11 é p i t e n í es az 'építéshez szük­séges területeket kisajátítani. Az se lehet ok, hogy gyorsabb az ut, ha Szegedet elkerüli. Az útépítésnek a célja ugyanis az, hogy vá­rost várossal kössön össze, nem pedig az, hogy a városokat elkerülje. Ha attól félnek, hogy a városi forgalom gátolja az autók ro­hanását, akkor mért nem cselekszik ugyanezt Budapesten is? Ugyanezzel a logikával a bécsi országutat az újpesti hídon át kellene tovább vezetni az Alföld felé, nehogy Budapest uccáinak for­galma akadály legyen az autók út­jában. kégóta tul vagyunk azokon a szerencsétlen időkön, mikor egyes városok önmagukat ítél­ték sorvadásra azzal, hogy a vasutat nem engedték falaik közé bevinni. Azt az orosz cárt se tartjuk követendő példának, aki fél­redobta a pétervár—moszkvai vasút tervét, vonalzóval egyenesen összekötötte a két vá­rost és ráripakodott a tervet készítő mérnö­kökre: — Vegyétek tudomásul, ti kutyák, hogy én minél gyorsabban akarok Pétervárról Moszk­vába utazni. Nekem ne beszéljetek olyan szamárságot, hogy városokat kell építeni. A vasút nyílegyenesen megy. Megértettétek? Punktum. Nézze meg akárki a térképen, ez a cári gőggel megépített vasút nem is érint városo­kat. Csak egy helyütt messziről látszanak a? állomásról Tver tornyai. Nos, az autóut ügyében mi nem akarunk erre a sorsra jutni. Mi forgalmat akarunk Sze­gednek. Mi azt akarjuk, hogy Szeged és ne Kistelek legyen a ma­gyar kulturának első reprezentása és az első lakott hely, amelyet a Sztam­bulból jövő autó magyar területen érint. Mi szegediek nem azért fáradtunk éveken át, hogy az orrunk előtt vezessék el rzt a nagy nemzetközi utvonalat. Mi azt akarjuk, hogy lássák a Templom-teret, a Széchenyi-teret, n városháza csipkés tornyát és azt a kulturát, amelyet itt megteremtettünk. Lehetetlen, hogy a város főispánja, polgármestere és köz­gyűlése ne kövessen el mindent ennek a terv­nek megmásitására. Lehetetlen, hogy a ke­reskedelemügyi miniszter, aki több ízben hangsúlyozottan emelte ki, hogy a klebels­bergi elgondolások szellemében, akarja istá­polni Szegedet, azonosítsa magát ezzel az elgondolással. És ha Szegednek van közvé­leménye, bizonyára pártkülönbség nélkül ta­lálkozni fog ebben a kérdésben. Mert az még­sem lehet,, hogy a szegediek által kisürge­tett, akadályokon keresztül kiharcolt nagv országút a megvalósítás pillanatában — elke­rülie Szegpdet.' Szegedi országúi, amely elkerüli Szegedei

Next

/
Oldalképek
Tartalom