Délmagyarország, 1935. július (11. évfolyam, 145-170. szám)

1935-07-25 / 165. szám

TQ35 julius 25. DH MAGyARORSZKG ÉPÜLNÉK A NEMZETKÖZI AUTÓUT RÓKUSI HIDJAI A munka hadszíntere a ró5<usi állomásnál SZEPTEMBERRE MEGNYÍLIK AZ UJ ÚTSZAKASZ (A Délmagyarország munkatársától.) Ami­kor a transzkontinentális ut szegedi szakaszát annakidején kijelölték, a szakértők fejcsóválva állottak meg a rókusi vasúti állomás melleti éles. derékszögű kanyarodó előtt. Az ut itt va­lósággal kettétörik; a kanyarodó oly veszélyes, hogy nem egyszer súlyos szerencsétlenség okozója volt. Azonnal kijelentették a szakér­tők, hogy ez a kanyarodó nem maradhat meg. helyette sokkal enyhébb uthajlást kell épiteni. Igy született meg az a terv, hogy a veszélyes sarkot a régi vasúti fölül járóval együtt lemet­szik és helvette, jóval szelídebb hajlatu utat készitnek. Ez a terv kétszeres fe'üliáró építését telte szükségessé, egyik a remisbe futó villa­mossínek, a másik a vasúti pálvatest felett ivei át. A munka májusban kezdődött. Min­denekelőtt a régi halálkanvarodót bontották le. A régi felüljáró most már néhánv kilogram ekrazitra vár. hogy teljesen eltűnjön a föld szí­néről ... Szerdán délelőtt végigjártuk a rókusi pálya­udvar környékét, ahoi teljes erővel folynnk a munkálatok. Nagy vonalakban már látszik a? aj ut Amint a Kossuth Lajos-sugáruton az állomás felé haladunk, balról, a rókusi tó város felőli végéhez torkollik be. A sugárul szintjéről env­he emelkedéssel fut a mezőn át egészen a vil­lamosvasút igazgatósági épületéig, ahová az első felüljáró kerül. A sugáruttól idáig hat mé­teres magasságot kell az útnak elérnie. A me­zőn tehát ilyen magas, egyenletesen emelkedő töltést kell épiteni. Fetonalapzatra rakják maid a keramitkockákat, amellyel az egész uttestet burkolják. Az itt folyó munka mére­teire jellemző, hogy az rtmagasitáshoz körül­belül' _ 30 ezer köbméter földet használnak fel, ennyit kell a kubikosoknak a Kossuth Lajos-sugárut és a dorozsmai müut közötti szakaszra feltalicskázni. Átlagban 200 mnnkás dolgozik az állomás körnvékén: vas­hajlitók. vasszerelők. ácsok. kőművesek, beto­no^óV, kubikosok, csillések. Egy fiatal mérnök, Szmodis Zoltán vezet végig a telepen. Tőle tudjuk meg, hogy a két áthidalás Európa első ilven megoldású felül­járója lesz. A sineket ugyanis nem derékszögben, hanem hegyesen, negyvenfokos szögben met­szik keresztül ezek a hat méter magas hidak. Éppen ezért a hatalmas tartóénitmények nem is tgvmással szemben állanak, hanem egy­mástól méterekre eltolódtak, mintha nem is tarioznának össze. , — Erre a megoldásra — mondja a mernok - azért volt szűkség, mert hosszú, egyenes szakaszokat kcl'ett képeznünk és ez c.sak^ igy voi; lehetséges. Ezek a felüljárók európai ér­dekességüek lesznek, sehol ilyen «ög alalt nem építettek hasonlót. Az első és a második felüljáró közötti ut­szakasrt is fel kell tölteni hat méter magavsá gig. Itt a transzkontinentális ut magasabb lesz, mint az épületek és elzárja az állomás ba'ol­dalát. A vasúti sinek felett átívelő híd folyta­tását is fel kell tölteni. A töltés a legmagasabb részénél meghaladja a tiszai körtöltés ma­gasságát és fokozatosan csókken, mig bele nem torkol­Külföídi levelezését és fordifásoif minden eur6oai nyelvre, a legjutányosabb áron és a legrövidebb idő alatt vállalja a Arany János ucca 11. lik a dorozsmai útszakaszba. A most épülő út­szakasz sem lesz azonban teljesen egyenes, kétszeres ivben törik be a sugárutba. A felül­járók közül az első valamivel kisebb lesz, mint a második. A magassága egy ilyen hídnak hat méter, szélessége kilenc. Ebből hét métert a kocsiút foglal el, két métert a gyalogjáró. A felüljáróknak egyik érdekessége, hogy kél ol­dalt teljesen zártak lesznek. A két tartóból ké­pezik ki a közel két méter magas korlátot, ezen a korláton sem a gyalogosok, sem az au tósök nem láthatnak át. Az egész építmény vasbetonból'készül. A tartók négy-négy sarun nyugszanak, ezek a saruk pedig mély aknába vannak belehelyez­ve. A tervezéskor gondoltak arra is, hogy egy­szer majd elektrifikálják a vasutat ezen a vo­nalon is és akkor a felüljárók niostani magas­saga nem lesz elegendő. Ha tényleg eleklrifi kálják majd a vasutat, akkor meg lehet emel ni a hidat nvolcvan centiméterrel olyanmódon hogv a saruk alá betétet helyeznek. Egy főtartó súlya 170 tonna és két ilyen Tejfel Vi« liter 12 fillér 28 fillér Üzemi töltésű poharas tejfel s/io liter Kfizponti Tejcsarnok rt. fióktejcsarnokaiban. főtartón nyugszik a hid. A főtartókba 50 mii liméter vastagságú és 36 méter hosszúságú, 500 kilogram sulyu vasak vannak beépítve, még pedig számszerint 29 darab mindegyikbe. Nagy telepen szorgalmasan dolgoznak a vashajlitók különleges szerszámaikkal. Egy ilyen hatal mas vasat 14 ember hajlit meg, nem is rövid idő alatt... A munkálatok meglehetősen előre­haladtak. A vasúti felüljáró hídfői és szárnyfalai már majdnem készen vannak, a jövő héten mái a j felszerkezet építését kezdik meg. A villamos feletti felüljáró hídfőit most alapozzák beton ból. A niunkálatok közül legutoljára kerül sor a két hid közötti útszakasz megépitésére. Való­színűié® szeptember végére ez is elkészül. A rókusi pályaudvar környéke most had­szintérre hasonlit. Aki régen nem járt arra. nem ismerne rá a vidékre, annyira megválto­zott. Mindenfelé munkások sürögnek-forog­nak. talicskázzák a földet, hajlítják a vasakat, öntik a betont. Nemsokára kinyúlik a földből a második felüljáró'főtartója is, egyik a má­sik után, a két óriási vasbetonépitmény és szeptemberre megindulhat a forgalom Szege­den át, Calais és Konstantinápoly között. A főszereplők részvételével folyik a miivészi munka a Dóm-téren (A Délmagyarország munkatársától.) Szerdán mozgalmas élet kezdődött Szegeden. A délelőtti gyorsvonattal hatalmas bőröndökkel megérkezett a szabadtéri játékok előadásain szereplő színészek első csoportja. Az elsők kőzött érkezett Könyves Tóth Erzsi, Cse'le Lajos, Lengyel Vilmos, Vár­konyi Zoltán, Gellért Endre, Zátony Kálmán. Váradi Lajos, Szigety Jenő, az esti gyorsvonat­tal pedig megérkezett Oláh Gusztáv, az Opera­ház szcenikai főfelügyelője, Nádasdy Kál­mán, az Operaház rendezője, Bánffy Miklós gróf első munkatársai. A kiváló színészek, akik már tegnap próbát tartottak Az ember tragédiája egy® jeleneteiből, megkezdték a művészi fel­adat részleteinek kidolgozását. Oláh Gusztáv még az este helyszíni szemlét tartott a Dóm-téren és elragadtatással nyilatkozott a teljesen elkészült hatalmas színpadról, amely tág területet ad a nagy rendezői feladat megoldására. A tömeg­jelenetek sok száz szereplője szerdán is folytatta a lelkes próbákat Sarlay Imre vezetésével. Ma ujabb szinészcso portok érkeznek és még a héten Szegedre jön gróf Bánffy Miklós, aki szemé­lyesen veszi át a próbák irányítását, valamint meg­érkeznek a Dóin-téri próbákra a vezető szereplők is. Tőkés Anna, Csortos Gyula, Beregi Oszkár, Lehotay Árpád. Néhány napon belül Szegedre ér­keznek a »Parasztbecsülét« és a »Cremonai he­gedűs « szereplői is, száz tagu énekkar és száz tagu zenekar, a ba'ettkar, ugy, hogy még a héten eleven, lüktető, mozgalmas művészi munka ak­kordjai visznek uj szint és fényt Szeged életébe. Nagy tömegekben vásárolják a Szabadtéri Já­tékok központi irodájában a fé'áru utazási igazol­ványt és a vizumigazolványt, melyeket külföldön lakó ismerőseiknek, barátaiknak és rokonaiknak küldenek el. Ugyancsak rendkívül nagy az ér­deklődés a jegyek iránt, melyeket nagv elővételi kedvezménnyel a színház nappali pénztára és a Délmagyarország jegy oUúja árusít. Két zenekari hangverseny a Dóm-terén A Dóm-téri nagy művészi események ujabb ér­dekes és kimagaslóan művészi programpontok­kal gyarapodtak. A filadelfiai filharmonikusok vi­lághírű karmesterét, Serly Tibort, sikerült a rendezőségnek megnyerni egy hangversonv elve­zen} elesére. A kiváló amerikai magyar dirigens, aki most hazalátogatva, Budapesten aratott ér­tékes sikereket, augusztus 8-án vezényli a Dóm­téren a Budapesti Hangversenyzenekart, amely magyar szerzők müveit adja elő. Kodályt, Bar­tókot, Dohnányit, Lisztet szólaltatja meg, hogy ezzel is tanúságát adja magyar művészetének. Serly a hangversenyen, mint zeneszerző is bemu­tatkozik. »Hat táncvázlat« címmel ízelítőt ad az amerikai modern zene ritmikus szépségeiből. A« érdekes hangversenyen fellép Bárányi Lili, az is­mert zongoraművésznő, aki Liszt Es-dur zongora­versenyét adja elő. Ez lesz Magyarországon az első szabadtéri zongorakoncert. A hangverseny, amely világvárosi viszonylatban is kiemelkedő, szintén egyike lesz a szabadtéri ünnepi játékok emlékezetes művészi élményeinek. Augusztus 15-én még egy érdekes zenei ese­mény kapcsolódik be a szabadtéri játékok prog­ramjába. Ezalkaiomirual Orasti Piccardi, a kiváló modern olasz dirigens vezényli a Budapesti Hang­versenyzenekart a Dóm-téren. Az európai nevű milanói karmester hangversenyének egyik érde­kessége lesz, hogy a modern olasz szerzők müvei mellett előadja a modern magyar muzsika né­hány reprezentáns müvét. Ez a hangverseny is egyik eseménye lesz a Szegeden lejátszódó olasz­magyar kulturkapcsolatok megvalósításának. Hamis jegyekkel üzérkednek a szabadtéri előadásokra A rendőrség megindította a nyo­mozást (A Délmagyarország munkatársától.) A rendőr­ségen szerdán délelőtt megjelent Kiefer Pálné szegedi lakos és feljelentést tett ismeretlen tettes Belvárosi Mozi csütörtökön é« pótokon Két nagyszabású s'áger egv szerre' harles Laughton a VIII. Henrik főszereplőjé­nek reprezentáns filmje Fehér asszony a Ezt megelőzi H hindu lándzsás t^rtínet 1 forró égöv katonai é'eléböl. Főszereplő CA*HV gQOPE . Előadások S-tö! folytatólag) 1

Next

/
Oldalképek
Tartalom