Délmagyarország, 1935. július (11. évfolyam, 145-170. szám)
1935-07-25 / 165. szám
TQ35 julius 25. DH MAGyARORSZKG ÉPÜLNÉK A NEMZETKÖZI AUTÓUT RÓKUSI HIDJAI A munka hadszíntere a ró5<usi állomásnál SZEPTEMBERRE MEGNYÍLIK AZ UJ ÚTSZAKASZ (A Délmagyarország munkatársától.) Amikor a transzkontinentális ut szegedi szakaszát annakidején kijelölték, a szakértők fejcsóválva állottak meg a rókusi vasúti állomás melleti éles. derékszögű kanyarodó előtt. Az ut itt valósággal kettétörik; a kanyarodó oly veszélyes, hogy nem egyszer súlyos szerencsétlenség okozója volt. Azonnal kijelentették a szakértők, hogy ez a kanyarodó nem maradhat meg. helyette sokkal enyhébb uthajlást kell épiteni. Igy született meg az a terv, hogy a veszélyes sarkot a régi vasúti fölül járóval együtt lemetszik és helvette, jóval szelídebb hajlatu utat készitnek. Ez a terv kétszeres fe'üliáró építését telte szükségessé, egyik a remisbe futó villamossínek, a másik a vasúti pálvatest felett ivei át. A munka májusban kezdődött. Mindenekelőtt a régi halálkanvarodót bontották le. A régi felüljáró most már néhánv kilogram ekrazitra vár. hogy teljesen eltűnjön a föld színéről ... Szerdán délelőtt végigjártuk a rókusi pályaudvar környékét, ahoi teljes erővel folynnk a munkálatok. Nagy vonalakban már látszik a? aj ut Amint a Kossuth Lajos-sugáruton az állomás felé haladunk, balról, a rókusi tó város felőli végéhez torkollik be. A sugárul szintjéről envhe emelkedéssel fut a mezőn át egészen a villamosvasút igazgatósági épületéig, ahová az első felüljáró kerül. A sugáruttól idáig hat méteres magasságot kell az útnak elérnie. A mezőn tehát ilyen magas, egyenletesen emelkedő töltést kell épiteni. Fetonalapzatra rakják maid a keramitkockákat, amellyel az egész uttestet burkolják. Az itt folyó munka méreteire jellemző, hogy az rtmagasitáshoz körülbelül' _ 30 ezer köbméter földet használnak fel, ennyit kell a kubikosoknak a Kossuth Lajos-sugárut és a dorozsmai müut közötti szakaszra feltalicskázni. Átlagban 200 mnnkás dolgozik az állomás körnvékén: vashajlitók. vasszerelők. ácsok. kőművesek, betono^óV, kubikosok, csillések. Egy fiatal mérnök, Szmodis Zoltán vezet végig a telepen. Tőle tudjuk meg, hogy a két áthidalás Európa első ilven megoldású felüljárója lesz. A sineket ugyanis nem derékszögben, hanem hegyesen, negyvenfokos szögben metszik keresztül ezek a hat méter magas hidak. Éppen ezért a hatalmas tartóénitmények nem is tgvmással szemben állanak, hanem egymástól méterekre eltolódtak, mintha nem is tarioznának össze. , — Erre a megoldásra — mondja a mernok - azért volt szűkség, mert hosszú, egyenes szakaszokat kcl'ett képeznünk és ez c.sak^ igy voi; lehetséges. Ezek a felüljárók európai érdekességüek lesznek, sehol ilyen «ög alalt nem építettek hasonlót. Az első és a második felüljáró közötti utszakasrt is fel kell tölteni hat méter magavsá gig. Itt a transzkontinentális ut magasabb lesz, mint az épületek és elzárja az állomás ba'oldalát. A vasúti sinek felett átívelő híd folytatását is fel kell tölteni. A töltés a legmagasabb részénél meghaladja a tiszai körtöltés magasságát és fokozatosan csókken, mig bele nem torkolKülföídi levelezését és fordifásoif minden eur6oai nyelvre, a legjutányosabb áron és a legrövidebb idő alatt vállalja a Arany János ucca 11. lik a dorozsmai útszakaszba. A most épülő útszakasz sem lesz azonban teljesen egyenes, kétszeres ivben törik be a sugárutba. A felüljárók közül az első valamivel kisebb lesz, mint a második. A magassága egy ilyen hídnak hat méter, szélessége kilenc. Ebből hét métert a kocsiút foglal el, két métert a gyalogjáró. A felüljáróknak egyik érdekessége, hogy kél oldalt teljesen zártak lesznek. A két tartóból képezik ki a közel két méter magas korlátot, ezen a korláton sem a gyalogosok, sem az au tósök nem láthatnak át. Az egész építmény vasbetonból'készül. A tartók négy-négy sarun nyugszanak, ezek a saruk pedig mély aknába vannak belehelyezve. A tervezéskor gondoltak arra is, hogy egyszer majd elektrifikálják a vasutat ezen a vonalon is és akkor a felüljárók niostani magassaga nem lesz elegendő. Ha tényleg eleklrifi kálják majd a vasutat, akkor meg lehet emel ni a hidat nvolcvan centiméterrel olyanmódon hogv a saruk alá betétet helyeznek. Egy főtartó súlya 170 tonna és két ilyen Tejfel Vi« liter 12 fillér 28 fillér Üzemi töltésű poharas tejfel s/io liter Kfizponti Tejcsarnok rt. fióktejcsarnokaiban. főtartón nyugszik a hid. A főtartókba 50 mii liméter vastagságú és 36 méter hosszúságú, 500 kilogram sulyu vasak vannak beépítve, még pedig számszerint 29 darab mindegyikbe. Nagy telepen szorgalmasan dolgoznak a vashajlitók különleges szerszámaikkal. Egy ilyen hatal mas vasat 14 ember hajlit meg, nem is rövid idő alatt... A munkálatok meglehetősen előrehaladtak. A vasúti felüljáró hídfői és szárnyfalai már majdnem készen vannak, a jövő héten mái a j felszerkezet építését kezdik meg. A villamos feletti felüljáró hídfőit most alapozzák beton ból. A niunkálatok közül legutoljára kerül sor a két hid közötti útszakasz megépitésére. Valószínűié® szeptember végére ez is elkészül. A rókusi pályaudvar környéke most hadszintérre hasonlit. Aki régen nem járt arra. nem ismerne rá a vidékre, annyira megváltozott. Mindenfelé munkások sürögnek-forognak. talicskázzák a földet, hajlítják a vasakat, öntik a betont. Nemsokára kinyúlik a földből a második felüljáró'főtartója is, egyik a másik után, a két óriási vasbetonépitmény és szeptemberre megindulhat a forgalom Szegeden át, Calais és Konstantinápoly között. A főszereplők részvételével folyik a miivészi munka a Dóm-téren (A Délmagyarország munkatársától.) Szerdán mozgalmas élet kezdődött Szegeden. A délelőtti gyorsvonattal hatalmas bőröndökkel megérkezett a szabadtéri játékok előadásain szereplő színészek első csoportja. Az elsők kőzött érkezett Könyves Tóth Erzsi, Cse'le Lajos, Lengyel Vilmos, Várkonyi Zoltán, Gellért Endre, Zátony Kálmán. Váradi Lajos, Szigety Jenő, az esti gyorsvonattal pedig megérkezett Oláh Gusztáv, az Operaház szcenikai főfelügyelője, Nádasdy Kálmán, az Operaház rendezője, Bánffy Miklós gróf első munkatársai. A kiváló színészek, akik már tegnap próbát tartottak Az ember tragédiája egy® jeleneteiből, megkezdték a művészi feladat részleteinek kidolgozását. Oláh Gusztáv még az este helyszíni szemlét tartott a Dóm-téren és elragadtatással nyilatkozott a teljesen elkészült hatalmas színpadról, amely tág területet ad a nagy rendezői feladat megoldására. A tömegjelenetek sok száz szereplője szerdán is folytatta a lelkes próbákat Sarlay Imre vezetésével. Ma ujabb szinészcso portok érkeznek és még a héten Szegedre jön gróf Bánffy Miklós, aki személyesen veszi át a próbák irányítását, valamint megérkeznek a Dóin-téri próbákra a vezető szereplők is. Tőkés Anna, Csortos Gyula, Beregi Oszkár, Lehotay Árpád. Néhány napon belül Szegedre érkeznek a »Parasztbecsülét« és a »Cremonai hegedűs « szereplői is, száz tagu énekkar és száz tagu zenekar, a ba'ettkar, ugy, hogy még a héten eleven, lüktető, mozgalmas művészi munka akkordjai visznek uj szint és fényt Szeged életébe. Nagy tömegekben vásárolják a Szabadtéri Játékok központi irodájában a fé'áru utazási igazolványt és a vizumigazolványt, melyeket külföldön lakó ismerőseiknek, barátaiknak és rokonaiknak küldenek el. Ugyancsak rendkívül nagy az érdeklődés a jegyek iránt, melyeket nagv elővételi kedvezménnyel a színház nappali pénztára és a Délmagyarország jegy oUúja árusít. Két zenekari hangverseny a Dóm-terén A Dóm-téri nagy művészi események ujabb érdekes és kimagaslóan művészi programpontokkal gyarapodtak. A filadelfiai filharmonikusok világhírű karmesterét, Serly Tibort, sikerült a rendezőségnek megnyerni egy hangversonv elvezen} elesére. A kiváló amerikai magyar dirigens, aki most hazalátogatva, Budapesten aratott értékes sikereket, augusztus 8-án vezényli a Dómtéren a Budapesti Hangversenyzenekart, amely magyar szerzők müveit adja elő. Kodályt, Bartókot, Dohnányit, Lisztet szólaltatja meg, hogy ezzel is tanúságát adja magyar művészetének. Serly a hangversenyen, mint zeneszerző is bemutatkozik. »Hat táncvázlat« címmel ízelítőt ad az amerikai modern zene ritmikus szépségeiből. A« érdekes hangversenyen fellép Bárányi Lili, az ismert zongoraművésznő, aki Liszt Es-dur zongoraversenyét adja elő. Ez lesz Magyarországon az első szabadtéri zongorakoncert. A hangverseny, amely világvárosi viszonylatban is kiemelkedő, szintén egyike lesz a szabadtéri ünnepi játékok emlékezetes művészi élményeinek. Augusztus 15-én még egy érdekes zenei esemény kapcsolódik be a szabadtéri játékok programjába. Ezalkaiomirual Orasti Piccardi, a kiváló modern olasz dirigens vezényli a Budapesti Hangversenyzenekart a Dóm-téren. Az európai nevű milanói karmester hangversenyének egyik érdekessége lesz, hogy a modern olasz szerzők müvei mellett előadja a modern magyar muzsika néhány reprezentáns müvét. Ez a hangverseny is egyik eseménye lesz a Szegeden lejátszódó olaszmagyar kulturkapcsolatok megvalósításának. Hamis jegyekkel üzérkednek a szabadtéri előadásokra A rendőrség megindította a nyomozást (A Délmagyarország munkatársától.) A rendőrségen szerdán délelőtt megjelent Kiefer Pálné szegedi lakos és feljelentést tett ismeretlen tettes Belvárosi Mozi csütörtökön é« pótokon Két nagyszabású s'áger egv szerre' harles Laughton a VIII. Henrik főszereplőjének reprezentáns filmje Fehér asszony a Ezt megelőzi H hindu lándzsás t^rtínet 1 forró égöv katonai é'eléböl. Főszereplő CA*HV gQOPE . Előadások S-tö! folytatólag) 1