Délmagyarország, 1935. november (11. évfolyam, 246-269. szám)

1935-11-21 / 261. szám

T935. november 17. DÉ I MAGYARORSZÁG • • • M f Mm m f m Hl A w • • uri és női divatára üzletét a Kárász uoeáról Uzletathelyezes! | Szász Uiossl, széchenyi-téri^ A nagy országút Hát van még valami, aminek örülni és am»it üunepelni lehet ezekben a nehéz idők­ben? Hát lehet még okunk, hogy egy pil­lanatra megszakítsuk a küzdökések hétköz­napjainak novemberi szürkeségét és a be­fejezettségnek jóleső érzésével tekintsünk végig a nagy országút magyarországi sza­kaszán, amely immár megszakítás nélküli hiánytalanságban fut végig a nyugati határ­tól Horgosig és az idegenforgalom egészen uj perspektíváit nyitja meg Szeged számára is? Ha ezt tesszük mi szegediek, azért cse­lekszünk igy, mert az esztendők folyamán, mig a küzdelmet folytattuk ennek az útnak a megépítéséért és a megépítés elhatározásán belül a szegedi vonalvezetésért, számunkra ez f.z ut többre emelkedett a közgazdasági és forgalmi jelentőségnél: nekünk szív­ügyünk is lett ezaz ut, általa és rajta keresztül vékük eldöntendőnek a nagy kérdést, hogy csakugyan lassú sorvadás lesz az osztályrészünk, vagy várhat-e ránk még pezsdülő, uj étet a magyar ég alatt? A klebelsbergi esztendők Szeged számá­ra kulturális reneszánszot jelentettek, de akik ismerték ennek a nagy alkotónak el­gondolásait, tudják legjobban, hogy az egye­tem idehelyezésével s az egyetemi építkezé­sek tető alá hozatalával távolról sem tartot­ta munkáját befejezettnek. Az országcson­kitás, amely megfosztotta ezt a várost leg­erősebb ahmentáló területeitől, kirántotta közgazdasági élete alól az igazi alapokat. Forgalmi tekintetben Szeged végpontja lett a nemzetközi jelentőségéből csonkává de­gradált vasútvonalnak s az ellenséges indu­latok drótakadályai és farkasvermei nyelték et a város kulturális és gazdasági életének kisugárzásait. Az építkezések után, amelyek­nek a harmadik Szegedet köszön­hetjük, egy gazdasági építő periódusnak kellett volna elkövetkezni, amely legalább részben kárpótlást nyújtott volna azért, amit elvesztettünk és elevenebb életet, mozgást hozott volna ebbe a nagyon megcsendese­dett éJetü városba. A nemzetközi gazdasági élet áh alá nos irányzatának megváltozása s az ország belső erőinek megcsappanása uj, meg uj akadá­lyokat gördítettek ezeknek az elképzelések­nek utjába. Ha történt is valami, az nem egy uj élet lendületéből fakadt, hanem csak a meglevőnek megmentésére, konzerválására irányult. Öt esztendő óta a nemzetközi a útó­nt szegedi szakaszának kiépitése az első olyan mozzanat, amely ígéretet jelent a jö­vőre nézve is. A megnyitás mai ünnepsége ezért áll közei Szeged lelkéhez. De közel áll még valami másért is. Szeged egész közön­sége nagyon jól tudja, hogy mennyi küz­delmet kellett folytatni ennek az útnak meg­építéséért, attól a pillanattól kezdve, hogy az építés gondolata 7930 nyarán a londoni Touring Clubban felmerült. Ki kellett véde­ni a fürge csehek manővereit, akik »turiszti­kai szépségekre való hivatkozással Budapest helyett a prágai útirányt ajánlották és Ma­gyarország elkerülésével akarták a nemzet­közi autóforgalmat levinni a Balkánra. Az­után biztosítani kellett a magyarországi út­vonal megépítését Szeged javára s mikor ez is megvolt, nemcsak szép szóval és nádi he­gedűvel, hanem nagyon is határozott sza­vakkal kellett becsalogatni az országutat a körtöltésen belül fekvő város területére. Szinte az utolsó pillanatban kellett megaka­dályozni, hogy valóra ne váljék az elkép­pesztő elgondolás, a szegedi ország­út, amely elkerüli Szegedet De most már tirl vagyunk mindezeken. A nagy országút magyarországi szakasza ké­szen áll. Nem mondhatjuk, hogy kigyózik a fehér országút, mert Iwnp'szették a régi ut indokolatlan kanyarulatait s az uj országút egyenesen haladva, 191 kilométerről 158 ki­lométerre rövidíti le a Budapest és Szeged közötti távolságot is. A mai megnyitó ün­nepség a nemzetközi munka egy hatalmas szakaszának befejezését jelenti.- Maga az egész munka azonban még európai vonat­kozásban is távol van attól, hogy késznek lehessen tekinteni. Ami eddig történt, azt Szeged szempontjából inkább csak ígé­retnek lehet tekinteni. Bizonyá­ra jó időbe fog még telni, mig az írtnak ju­goszláviai 582 kilométeres szakasza, a bul­gáriai 370 kilométer és a törökországi 250 kilométer is kiépül és átadható lesz a nem 'Rtközi forgalomnak. De mór most számol­nunk kell ezekkel a lehetőségekkel, még ak­kor is, ha teljesen figyelmen kívül hagyjuk azokat a távoli perspektívákat, melyek a kezdeményező londoni Touring Club szerint ennek az útnak igazi jelentőségét megadják. Akkor fog ugyanis ez az Európa derekát át szelő nagy országút igazi nemzetközi jelen­tőségre emelkedni, ha ázsiai meghosszab­bításában eljut Kalkuttaig, afrikai meghosz­szabbitásában pedig Palesztinán, Egyipto­mon, Szudánon és a középafrikai angol gyarmatokon keresztül egészen Fokvárosig Nem országok, hanem kontinensek autóforgalma fog ezen az útvonalon lebonyolódni s ennek a nagy internadonálií forgalomnak földrajzi helyzeténél fogva egyik legfontosabb állomása lesz Szeged Ettől az időtől még jó néhány esztendő választ el bennünket. De amint hamar eltelt az az öt esztendő is, melynek leforgása alatt a calais—horgosa útrész kiépült, megépül­nek a többi útszakaszok is. Legyen azért az a néhány esztendő, mig a calais—konstanti­nápolyi ut egész hosszában kiépül s mig el­jutunk oda, „messze zugó Márvány-tenger habja hótajtékát parti szirtre csapja", átme­neti idő, melyet fel lehet használni arra, hogy a nemzetközi köztudatba belevigyük, hogy Szeged a nagy országútnak olyan ál­lomásai közé tartozik, ahol érdemes megállani. Mert senki se higyje, hogy az esetlegesség és a véletlen teremti meg az idegenforgalmi gócpontoka* és megállókat. Minden idegenforgalmi eredménybe jelen­tős munkamennyiség van belefektetve. És ez az előkészítő, propagandisztikus munka nemcsak a magánosokat és intézményeket terheli, hanem a céltudatos, tervszerű és előrelátó várospolitikának is feladatai közé tartozik. A nagy országút végigszeli egész Európa derekát. Kiindul az ódon calaisi torony lá­bától, melynek aljában Rodin bronzba ön­tött polgárai állanak, köszönti a kölni ka­tedrálist, végigkanyarodik az osztrák Duna s a budai vár és a szegedi városháza csip­kés tornyának üdvözletét viszi Konstantiná­poly ötszáz minaretjéhez. A távol ködében az egytomi piramisok és az indiai mesevi­lág palotái vesznek el. A jövő pedig az ele­ven élet és lüktető forgalom ígéretét hozza magával. nappa béleli, barna 5*50 nappá bélelt, csatlós 6-50 MÖFLE kesztyűs, Klauzál tér S. ss. Német József tanyai városatya összeférhetetlenségi ügye az igazolóválasztmány előtt A XI. kerület ellenzéki mandátuma ellen beadott panasz* a bizottság elutasította (A Délmagyarország munkatársától) Szer­dán délelőtt ülést tartott a törvényhatósági isra­aolóváiaszimámy. hogy letárgyalja a »Német József ügyében hozott ismeretes összeférhe­tetlenségi határozatot és dr- Kormányos Benő­nék a XI- választókerületre vonatkozó beieten­tését- Német ellen aaérí jelentettek be annak­idején östs zefórhetetItenséKeí- mtert< mint tör­vényhatóság bizottsági tag egy folyamatban levő perben levelet irt a községi Urának, akit befolyásolni igyekezett az ítélet me^ho- tatá­ban Az össaefériietotlentséffi bizottság — numt emlékezetes — ugy találta, hogv a köz^'-í bí­róhoz intézett levél tartaüina — nem jelent ösz­szeférhetetlenséget Az ig&tfo'óválaszttrtáwy most — tudomásai vette ezt a határozatot­Dr- Kormányos Bemő beadváwábaai azt kifo­gásolja. hogy a polgáTrnesVr Otejnyik József helyébe, aki lemondott törvt'p-^V^.ági bizott­sági tagságáról- Egöá Andort, mint póttagot hivta be- Kormányos szerintit a befnvás *ör­vórryeltenes. mert a XI- választtókerül-etiben an­nakidején- 1929-ben. 'két rendes és két póttagot választottak- Mivel ebben a kerületben két lís la futott- az egységjespárt és a s®oaiáil'demokra­ta párt listája» rendes tagságra nyert marudá­tnonot aiz egységesipáirti listán Kiss Bálnt- a szociáldemokrata listám Olejnyik József- Pót­tag fett az egysógespárti Petóik Ferenc és az ellenzéki Pásator József- Pásztor Jóroefet más kerületben rendes taggá választották- igy DÓt­taigsága megszűnt. 1934-ben, amikor Kiss Bá­lintot kisorsolták, de az uj választáson ő nyer­te el a kerület mandátumát. Peták Ferenc pói­tagséga szintén megsziTmt- mert öt a mezőgaz­dasági k3imara rendes tagiként delegálta a 4ör •vényha+óság-i Mw*tsá-gba- Igy tehát — Ktxmná­n\»r»s sneriwt •— ebben a Ve.ríi'T'í-bpn m**os >sja zott póttag, akit be lehetne hrvqí a temoodott Olejnyik helyébe Égőd Andor szerinte nem h-ivhajtó be. barnem a kerületiben uj választást kielil kiinná. Ezen az alapon kérte Kormányos az uj váteisztás sh-en etetését­Az igazolóvátasztaiány megáWapttoítia> hogy Kormányos fejtegessenek nincs jogi alapja­mert Égőd Andor .póttagságát annakidején* ami­kor Peták rendes tagként elveszhette a pótta®­sásyofi. igazolta az igazolóválasztmány, atmenty­ny'ben a stzavazaitarány szerint ő következett a soron- Kimondta az ¡igazolóvá! ais ztmány. liogy abban az esettben* ha Kormányos Benő Égőd Andor póttá gságiának igazolása ellen szó­lal fel. azzal elkésett, mert az igazoláls már régien jogerőre emelkedett Etgőd hefiivása eflen viszont azért nem szólaltat fel- mert ez a be­hívás nem történt még meg. amennyiben Olej­nyik lemondása még ntem emelkedett Jogerőre­Jogerőre csaik akkor emelkedik, ha az i^azoió­választmány tudomásul veszi a felmentést él ez ed.len a határozata ellen nieim él senki ¡pgor­voslaittal- Az igazolóválasztim ány OJenmyik le­mondását csak ezen az ülésén vobetá tudomá­sul ás erről irtásban értesitt' ¡¥73 érdekelteket­aikik záros hattáridőm bellii Mszólalíha<toMk a határozat ellen­Ezeik irtán, kimondta av igaw>Vwá'-teR&tmány• hogy Kormányos bejeiltemtését érdemileg M Is tárgyelhatja és awt vwssJzairtBsitíra­iaross-éffe remben 5?r 2. S2. minden cssstöilöjtün esie flekken,

Next

/
Oldalképek
Tartalom