Délmagyarország, 1940. január (16. évfolyam, 1-24. szám)
1940-01-19 / 14. szám
DÉLMAGYARÖRSZÁG IttntcK. 1940. 1.19. KERESZTÉNY POLITIKAI NAPILAP XVI. évíoluam 14 szám Az országút rendte Már megint országúti közlekedési balhését, a szabálytalanul hajtott kocsit elütötte az autó, A tegnapelőtti rendőrségi jelentés ugyancsak hasonló balesetről számol be, három nappal ezelőtt szabálytalanul közlekedő kerékpárost ütött el az autó, — ennek a szériának, űgylátszik, soha nem lesz vége. Az autó a legritkább esetben megy szabálytalanul, a kocsi, vagy a kerékpáros ,1 legritkább esetben megy szabályosan, — lehetetlen is volna elkerülni a szerencsétlenséget. A balesetek nem kis számát viszont az okozza, hogy a szabálytalanul haladó kocsit, vagy kerékpárost a szabályosan haladó autó kiakarváu kerülni, rohan neki a fának, vagy fordul bele az árokba. Amikor az automobilizmus bölcsőkorát élte, az akkori fölfogásnak megfelelően alakult ki az az elmélet, hogy az autózás veszélyes üzem s az autó tulajdonosát, üzembentartóját és vezetőjét objektív, — vétkességtől független, — felelősség terheli. A legtöbb országúti baleset előidézésében nem az autó vezetője, hanem a szabálytalanul haladó kocsis, vagy kerékpáros a vétkes s vagy vele együtt, vagy egyedül az autó vezetője s az autóval utuzók az áldozatok. Ha az üzem veszelvességét valóban nz üzem veszélyes volta állapítaná meg, okkor bátran elmondhatnánk, hogy a kocsi és a kerékpár veszélyesebb üzemek, mint az autó, mert sokkal több szerencsétlenségnek az okozója. A sofőr megy az országút, szubályos oldalán, előtte halad egy hatméteres szélességben megrakott szekér s elfoglalja az egész úttestet és niues az a könyörgő, követelőző és sürgető kürtjelzés, ami irányából ki tudná téríteni. A szekér gazdája nem tér ki, elvégre vagy — négy mázsányi kukoricaszárral rakta meg kocsiját, igénye van az országút egész szélességéhez. A sofőr ki akar kerülui, nekimegy a fának, befordul az árokba, vagy elüti az utolsó pillanatban mégis a szabálytalan oldalra letérő szekeret. Persze, az autó a veszélyes üzem. A kerékpáros nem az országút szélén halad, nem a kerékpáros úton, vagy a gyalogösvényen, — ott ficánkol az országút közepén és sportot űz abból, hogy forgalmi akadálya azoknak a járműveknek, amelyek számúra épült az 'országút. Azután jön az autó, a kerékpáros elveszti lélek jelenétét, vugy a kerékpár megcsúszik a fagyos úton s az autó vagy elüti, vagy — öngyilkossági kísérletet követ cl a sofőr, az utolsó pillanatban térve le az útról. Dc az autó a veszélyes üzem. Ez az őskori, megmerevült jogi fölfogás még mindig az autót teszi felelőssé azokért a balesetekért, amelyeknek az autóban ülők nem okozói, hanem áldozatai. Az országúti közlekedések anarebiája arra kényszeríti az autóval utazókat, bogy minden pillanatban az életükkel játszanak, de azért az autó a veszélyes üzem. Az autóban utazókra bizonyáru az, dc a kerékpárosra, a kocsira s a gyalogosokra sokkal kevesebb Teszélyt rejt magában az autóközlekedés, jinint amennyire ezek veszélyeztetik a/. I Belgium és Hollandia semlegességéről ul tárgyalások kezdődnek 40—50 fokos kegyetlen hidegben folynak a harcok a finn frontokon - A lappföldön 45 kilométert haladtak előre a finn csapatok - „Finnország májusig ellen tud állni" Nagy figyelem kiséri a diplomáciai előkészítés munkáiét A frontok csendjével szemben a diplomácia arcvonalain továbbra is ólcnk tevékenység uralkodik. Nagy érdeklődést keltett az angol főváros köreiben az angol, a francia, a német és a spanyol nagykövet látogatása a belga külügyminiszternél. A föltűnő diplomáciai lépés tekintetében a legteljesebb hallgatásba burkolóznak a Foreigp Offisban. 1 Ut^olózáa ellenére-annyi mégis kiszivárgott, hogy új fejlemények várhatók Belgium ős Hollandia semlegessége szcmponjából. Ezeknek a fejleményeknek a megbeszélésével állott kapcsolatban a nagykövetek látogatása. Ebben a kérdésben nagyfontosságú diplomáciai lépések -várhatók diplomáciai körök véleménye szerint. A Popolo di Roma azt a párisi tudósítást közli, hogy a francia fővárosban elterjedt hírek szerint a szövetségesek a finnek megsegítésére expedíciós hadsereget küldtek. A hírek mintegy 100-000 korszerűen fölszerelt katonáról szólnak, akik már, el is indultak Finnországba. Stockholmi jelentés szerint a Ballal harctérről érkezett értesülések megorősítik az oro z csapatok visszavonulásának hírét. Két orosz század, melyet az areyonal mögötti fontos eza* kaszon a közlekedési vonalak helyreállításával bíztak meg, megsemmisült. Legutóbb 11 szov. jctorosz repülőgépet lőttek lo a finnek. mm Hívéfeles iiiféiheűéseh Belgiumban és üoiianüiában Brüsszel, január 18. A belga fővárosban híre terjedt, hogy a hadviselő államokkal való viszonyában uj fejlemények állnak küszöbön. A német határ közelében fekvő falvak polgármestereit fölszólították a lakosságot, hogy éj • { el-nappal meleg ruhát tartsanak magukon, togy riadó jelzés esetében, amelyet kürtőkkel, harangokkal, vagy szirénákkal adnak, a falukat azonnal cl tudják hagyni. Betegeknek azt a tanácsot adták, hogy a határkörzetet már most hagyják cl. Vcrviers városában mostantól kezdve nyolc órakor beszüntetik az utcák kivilágítását. Hágából jelentik: Királyi rendelettel kihir* autókat és autósokat. _ _ Ideje volna már annak, hogy az idegenkedés és ellenszenv, ami az autók első megjelenését fogadta s ami jogszabályokba is megmerevült, a belátás, » gazdasági érdek és gazdasági szükségszerűség hatása alatt enyhülne s az automobilizmus megkapná azt a jogot, ami gazdasági és közlekedésügyi fontosságánál fogva megilleti. Ebhez azonban elsősorban arra van szükség, bogy helyreálljon a jog uralma az országúton is. Kérlelhetetlen eréllyel kell üldözni és megtorolni minden visszaélést, amit a hetyke kedvtelés és üres gőg a volán mellett el tud követni, de a minden nyegleségtől mentes automobilizmus számára biztosítani kell az országút rendjét, s a közlekedés biztonságát. Az országúton közlekedőket meg kell nevelni s ha szükség van rá, bele kell törni, abba az új rendbe, amit az autó megjelenése és elterjedése, az idegenforgalomhoz fűződő nagy nemzeii érdek belátása cs méltánylása hoz magával. A legtöbbet ezen a téren a c ivilizáció emelkedésétől lehet várni, de a közlekedés fejlődése sokkol gyorsabban ha'ad mint .•uueiir * i'-e u C'V'lizicio emel kedik. Ezt a különbséget a rendészeti hatóságoknak kell nivellálni. A hiányzó belátást, a hiányzó fegyelmet a rendőrségnek kell megteremteni, dc a rendőrséget cl kell látni azokkal az eszközökkel, amelyekre ennek a föladatának elvégzéséhez múlhatatlanul szükségo von. Meg kell szemezni a mozgó közlekedésügyi rendészetet s őrszemélyzetét cl kell látni motorkerékpárokkal, — az országát rendjét csak úgy tudják megteremteni és fenntartani, ba mozgékonyságukkal a rájuk bízott útszakaszt bejárhatják és áttekinthetik. A hatóság gondoskodásában s a jog szabályozásában az autónak cl kell érnie azt. a mérteket, ami közlekedési rangjának kijár. A közlekedés biztonságához nemcsak a testi épség érdeke fűződik, hanem gazdasági és idegenforgalmi értékek is. Hiába építették meg a legnagyobb pénzügyi erőfeszítéssel a drága országutakat, ba életveszélyes rajluk a közlekedés. Ha oz autó életveszélyes üzem marad is, meg kell sziínt cl ni azl a tényleges állapotot, bogy a szekerek és kerékpárok üzeme veszélyesebb lehessen, mint az anlóé. /