Délmagyarország, 1941. december (17. évfolyam, 275-297. szám)
1941-12-24 / 293. szám
Uj tanács- és ügybeosztás a szegedi törvényszéken (A Délmagyarország munkatársától) Pafoszkay Gyuja, a törvény #zók elnökének aláírásával most fagyta el a nyomdát a szegedi törvényszék új, 1942. évre szóló tanács§s ngyh'eosztása. rAz elsőfokú polgári tanács elnöke Parasskay Gynla törvényszéki elnök, Helyettes elnöke dr. Zöld Jetíő tanácselnök, bírák: dr. Tömöry •József és dr. Láng Ádám törvényszéki bírák. 'Ás első számú polgári fellebbviteli tanács elnöke dr. Zöld Jenő, Helyettes elnöke dr. Rutnöky Miklós tanácselnök, tagok: dr Tömör y József és dr. Szász Tstván törvényszéki bírák. A második számú polgári fellebbviteli tanács elnöke dr. Pulnoky Miklós. Helyettes elnöke dr. Zöld .Jené. tagok: dr. Mátételki Dezső és dr. Jancsó Károly törvényszéki bírák. rA vegyesbíróság elnöke dr. Putuoky Miklós, helyettes elnöke dr. Zöld Jenő. Az első szánni büntető főtárgyalási tanács elnöke Ungváfy János tanácselnök, tagok: dr. Rónay Jenő és dr. Félegyházi Pál törvényszéki bírák. (Tárgyalási napok: Hétfő, szerda, péntek.) A második számú büntető főtárgyalási tanács vezetője dr. Bókay János törvényszéki Híró, tagok: dr. Újvári István és dr. Radnóti László törvényszéki bírák(Tárgyalási napok; kedd, Csütörtök, szombat.) A hangadlk számú büntető főtárgyalási tanács a egyszersmind a fiatalkorúak törvényszéki tanácsa és uzsorubíróság elnöke; dr. Novak Jenő tanácselnök, lelyettes elnök az nzsorabíróságon? Ungváry János, tagok: dr. Viskóolts József előadó és dr. Láng Ádám törvényszéki bírák. Idetartoznak az adócsalási és árdrágítási ügyek. (Tárgyalási nap; kedd.)1 Vád tanács 'és fellebbviteli tanács ülnöke: dr. Nóvák Jenő. tagok: Viskovits József és dr. Láng Ádám. Az öttagú különtanáes elnöke: Paroszkay Gyula, rendes tagok: dr. Novak Jenő, Uugváry János, akik egyúttal az elnök állandó helyettesei, továbbá ÓF. Bókay János es drTömöry József. rA rögtönitélő bíróság elnöke; Paraszkay G.vnla, Helyettes elnöke dr. Putnoky Miklós, rendes tagok; dr. Nóvák Jenő, Ungváry János, dr. Bókgy János és dr. Viskovíts József, póttag; dr. Újváry István. Egyesbtrákz elsőfokú vagyonjogi perekben vitéz 'dr. Domokos László és dr. fíafóczt Bálint törvényszéki bírák. Házassági és személyi állapotot tárgyaló perekben': dr. KUvinyi István, dr. Keszthelyi Béla törvényszéki bírák. Csődbiztos* ár. Láng Ádám törvényszéki bírlí. aki egyKep Intéz) a Cég- és fisodii gyeket, továbbá a fisődönkivüli kónyszeregyezsági és kényszerfelszámolási, valamint a többi perenkívüli ügyeket is. Vizsgálóbíró; dr. Refze Árpád tanácselnök. Helyettese: dr. Nóvák Jenő. Egyesbirák az egyesbír'óí elintézés; alá tartozó elsőfokú bjínügyben': dr Molnár Tstván tanácselnök, dr. Keszthelyi Béla törvényszéki bíró. rA fiatalkovnak bűnügyében; vitéz dr. Gárdonyi Gyula törvényszéki tanácselnök tárgyal, Helyettese': dr. Molnár István, jövedéki kifcátógi ügyekben; ifte*ea Árpid Uzsorakirésdpi egwibíráfe ül •' iskavits dóissf ég Újvárit litván. 4 tárgyaláson kivül előterjess(ett szóbeli kérelmeket és nyilatkozatokat pob-ári perekben dr. Láng Ádám, a hét hétfői napján, a biin(A Délmagyátorsság munkatársától) A legutolsó hónapok alatt szinte párutlan gyorsasággal, majdnem észrevétlenül és minden Hangos programszónoklatok nélkül rendkívül érdekes, Bélszerű és hasznos újításhoz jntott Szeged kö/.le kedésrendjo, utcai képe. és emellett — kövlzést kapott több elhanyagolt utca. Mindez a változás szinte észrevétlenül történt, ma már teljes vonalukban kibontakoznak és a város bárom fontos részének képét, forgalmát szinte teljesen átalakítja. A mindenképpen elismerésreméltó változást szinte észre sem vette a közönség, mire megvalósult, már meg is szokta és tudomásul vette, hogy az eddig sivár és üres részek Helyén szép parkok, zöld szigetek keletkeztek. Főképpen három fontos közlekedési pontot érint a nagyszabású változás: az állomás előtti tetet, az újszegedi park bejárata, illetve a hid újszegedi hídfője előtti teret és a rókusi állomás előtt a várós egyik legszebb parkjává alakított sivár területrészt. Mindezt pedig két hivatal bürokráciától mentes, megértő és lelkes munkássága valósította meg, a szegedi rendőrség közlekedésrendészeti ügyosztálya és a város! mérnökség illetékes osztálya. A modernizálások gyors, okos és amellett szép megoldásáért mindkét Hivatal illetékes tényezőit a legna-, gyobb elismerés illetiAz Indóház-tér Áz első fontos változtatás az Indóház-téren történt, az állomás előtt, aKoJ a közlekedési Helyzet eddig Csöppet sera volt biztonságos Ós eélszerü. A tér rendezése különösen a jobboldali közlekedés bevezetésével vált sürgősen időszerűvé. Ugyanis a jobboldali közlekedésnek megfelelően magát az állomásépületet kellett vnlng átépíteni, ami nemcsak uágy költségbe és Hosszú, esetleg évekig is eltartó raSnkába került volna, de nagy peHézségbe is ütközött a vasút technikai berendez kedésci és eljárásai miatt Igy létető feljelentéseket Berze Árpád, akadályoztatása esetén pedig állandó Helyettese dr. Kovák Jenő Hét főn, szerdán és pántokén, sürgőé esetben a hót bármely napján jegyzőkönyvbe foglaljákpett azután érintkezésbe & rendőrség közlekedésrendészeti és gépjárműosztálya a városi mérnöki hivatal illetékes osztályával, Pálffy-Budin*$ky Endre főmérnökkel és a két hivatal minden bürokratikus formaságok, időthúzó abtagyártósok nélkül gyors megoldással megoldást dolgozott ki. A Helyszíni megbeszé léseken elhatározták, Hogy megvalósítják az állomás előtt az úgynevezett giratoir-rendszert. Ennek azonban az volt az előfeltétele, Hogy megfelelő mennyiségű, kőanyag álL jon rendelkezésre. A két Hivatal közös gondolattal úgy oldotta meg ezt a manapság igen neHéz kérdést. Hogy a városnak semmiféle költségébe nem került és amellett göndolni lehetett arra is. Hogy Három regen rendezésre váró utóát kikövezzenek. Kőbájiyászás Áz elgondolás alapján azonnal megszerezték a szükséges kőmenynyiség-et azzal. Hogy három Kehjen modern és 'eélszerü parkszegélyeket és járdaszigeteket terveztek. Igy elhatározták a rókusi állomás előtti elhanyagolt terület parkszerű rendezését és a Torontáli-tér átrendezését. Mindjárt Hozzá is foctnk a tervek megvalósítása Hoz és megszerezték az Vicáról költség és befektetés nélkül — a szükséges kőmennyiséget. Felszedték a két területnél a burkoló kövek egy részét és olyan hatalmas mennyiség került ki, hogy lehetőség nyílt a tervbevett három elhanyagolt, utea kikövezesére is. Napok alatt már bontani kezdték a kijelölt kövezetrészeket a rókusi állomáson és a Torontáli-téren, a kikerült kőből elsősorban a Gőz-utcát kövezték ki. Hogy alkalmassá fpgvék a kis utcát az állomás felé való egyirányú jármfiközlekedésre- "A Gőz-utcát a Békásról kikerült kőmennyiséggel tették jármű közlekedésre alkalmassá Mj koy pedig ez megvolt, hozzá lehetett fogni az Indóház-tér modern giva toir-rendszeF szerint vpló kiképzéséhez. DÉL MAGYARORSZÁG K szer cia, 1911 december 24. v A rendőrség felkérésére a célszerű gondolatot, magáévá tette a MÁV szpgedi üzlctvczctősége és elrendelte. hogy a* állomás előtti széles és mély úttestbe mélyea benyúló járdát építsenek. Ezáltal * MÁV lehetővé tette, hogy a vonatokkal érkező közönség a térre valő lejövett'lekor ne kerüljön nyomban a koraik, autók és villamosok íotgatagábg, hanem a széles járdán elférve várakozzék* vagv mindjárt Heszállhasson a járművekbe. V.zzél egy régi, veszélyes Hibát sikerült kiküszöbölni ós mindjárt meg T« változott a szegedi 'állomás előtti tét idejétmúlt, Helytelen képe. 'Kp új járda következtében fi* úttest három KrftsinyomszélességTg keskenyedett, úgy, Hogy a. közösségnek' mindössze néhány méterí •kell megtennie a villamosig. túlmenően a járdaszigetekkel a jármüveit „nyomhoz kötött" pontos irányt kapták, kénytelenek a járdaszigetek között haladni, a gyalogos pedig képtelen rátévedni a villamossínekre. 'Az állomás előtt létesített parkszigeteket a városi kertészet a tavasztól kezdve pázsittal, virágokkal, pűszpángszegéllyel látja el. A vonattal érkezőket tehát szép parkrészlet fogadja, amely mindjárt irányítja Is a forgalmat. A járművek? forgalmát pedig » rendbehozott Gcz-utBáb'a terelték az állomás felé való irányban, • Galamb-utcán térnek vissza a HoldogaeizoqyrtU* gárútr*. A rókusi tér Mindért szBge'dí tudja, Hogy a i®kuei állomás előtti tér teljeaetf rendezetlen volt, a biztonságos közlekedés sssnte lehetetlen volt. A íéf most a kőanyag felszedésével nagykiterjedésű ietelőszigetet "kapott, amelynek legszélesebb két pontján hatalmas ivlámpdt állítottak fai 'K terelőszigetet a tavasszal igya azép tervele szerint parkírozzák. mí<-i» Hozzáfogtak a 'fásításhoz, úgy, Heg? valóságos új park létesül így olyannyira, Hogy a parkban padokat fa állítanak fel. Ez pedig arra Kg jő lesz, Hogy a vonatokra várakUrő közönség itt talál Helyet, kényelmesen elhelyezkedhetik a virágos, árnya® parkban. Ha a fervaket fcTkeriil tovább fejleszteni, akkor a tókosi állomás előtti tér Szeged egyik szép zöld parkjává leatí. A parkos Viképaés ezenfelül a forgalmat is vezeti, a közönség csak meghatározott irányban juthat állomás bejárata e& újszeged K Torontáli-féren is mélyreható változásokat is valósítottak meg Dr. Mátyás Samif reudőrtanáBpoi és Pálffy-Büdinszky Endre főmérnök keademényezésf itt valósul! meg először a terelőssigefeh ramdazgre, az annál is inkább fontosabH, mert osen a részen igen nagy forgalom bonyolódik le. Eddig az t>szsssevjssza közlekedésben úgy a jár művek forgalma, mint a köztjnsés részére egyenesen veszélyes volt e' a háromiráuyba vezető forduló- A Vedres-útit* irányába forduló járdát kis^aíítatták- * híd kijáratónak künáuvonalátél kradvs tarteéMég néhány jegy kapható a Délmagyarország Jegyirodában Magyarnóta Matinéra Hirdetőinkhez Felkérjük hirdetőinket, hegy a Délmagyarország karácsonyi számában megjelentetni kívánt hirdetésüket legkésőbb szerdán délelőtt 11 óráig juttassák el kiadóhivatalunkhoz, pier! a későbben érkraó hirdeiésekel az ünnepi -számban már nem tudjuk megjelentetni. Hogyan varázsolt Szegedre a rendőrség és a városi mérnökség három uj teret és parkot Érdekes forgalmi és városszépészeti változások a Toroptáltéren, a Szeged- és a rókusi állomás előtt — »Terelőszigetek« és parkszegélyek — A rendezésnél kikerült kőanyagból kiköveztek három utcát