Délmagyarország, 1969. július (59. évfolyam, 149-175. szám)

1969-07-19 / 165. szám

tar SZEGEDI W ÜNNEPI HETEK Ma kezdődnek a szakadtén játékok Nyitódarab Kodály: Háry János RENDEZŐ SZINETAR MIKLOS KARMESTER LUKACS MIKLÓS A bécsi Burg színpompás színpadképe a Dóm előtt Melis Örzse: Moldován Stefánia ez élvonalba, s azt hiszem, minden igazgató, Lukács Miklós is helyesen gondol­kodik, ha már az utánpót­lás oroszlánkörmeire kí­váncsi. Hogy ténylegesen mennyit ért ez a vérátöm­lesztés — csak hosszú évek múltán derül ki. A fiatalok­nak azonban erőt, bátorsá­got, ambíciót kell meríte­niök a bizalomból, és egész­séges tisztázásra használniok a lehetőséget: mi az, meny­nyi az, amit elbírnak. Kü­lön szerencsés, hogy az Operaház igazgató-karmes­tere és Mikó András sze­mélyében a főrendezője ok­tató a Zeneművészeti Fő­iskolán, így frissen kapják a tehetségek első jelzéseit, ugyanakkor fejlődésükben is végigkísérhetik éveken át. Az eredmény nem maradhat el. Nikolényi István Gyorsan, pontosan Beszélgetés a játékok koreográfusával Van a szegedi nyárnak, a Dóm téri nyüzsgésnek, pró­bák buzgalmainak néhány résztvevője, aki vendég: mégis itthoni, s akit rövid beszélgetésre nem kell kü­lönösebb erőfeszítéssel, kér­dezősködések árán, taktikus kivárásokkal elővadászni a trécselő-vitázó-ismerkedő csoportokból. Elég odamenni, a térre, s az ember rögvest rátalál. Mint például Bar­kóczy Sándorra, az Operaház koreográfusára, akire július 20-a előtt rendre ugyanott leltem: az Apáthy-kollégi­um föld alatti gumitermé­ben. Tréningruhás táncosait mozgatta, lépéseit hegyezte, forgásait pödörte, magyará­zott és mutatott, zongora­szóra, feszesen, pontosan. Körülbelül egy hónappal ezelőtt találkoztunk először abban az ügyben, hogy örzse szerepéről beszélgessünk. Vá­ratlanul jött Szegedre, tele szorongással, ijedtséggel és félelemmel: akkor kezdte részletesen tanulmányozni a szerepet, s egy kissé meg­ijedt a feladattól. Először, s éppen itt, Szegeden, az or­szág legnagyobb szabadtéri színpadán kell énekelnie az új szerepet, amely ráadá­sul tele van prózai részek­kel; nincs énekes, aki a pró­zát szeretné. Mindezekhez já­rult a számára nehéz idei operaházi évad fáradtsága. — Egyszerűen nem találom önmagam — mondta akkor. — Megbántam már, hogy vállaltam a szerepet. Valami izgatott vibrálás vette körül. Mindenféléről beszélt, Amerigo Tot szob-. raíról — éppen akkor látta az Olaszországban élő ma­gyar művész pesti kiállítását — Komlós János Mikroszkóp Színpadáról, s arról, hogy ő tulajdonképpen véletlenül lett operaénekes. Zongoramű­vésznek készült, de a felvé­teli vizsgán szórakozottsá­gában egy emelettel feljebb ment a Zeneakadémia lép­csőin és ott már operaéne­keseket vizsgáztattak. Nem ment vissza: felvették az énekművészi szakra. Azt is elmesélte még, hogy éppen akkor festettek otthon ná­luk, a lakásban, képzelhe- j tem, milyen nagy a felfor­dulás. — Bolondos nyári beszél­getés: ezt adja címnek — ja­vasolta. — De tudja mit, ne írjon semmit. Nem alkalmas ez a beszélgetés semmire. így aztán nem lett az in­A koreográfus próba közben Somogyi Károlyné felvételei Műhelypróba után fürdés, aztán ki a térre, vélemény­csere a rendezővel, a színpad „bemérése", satöbbi. — A Kodály-mű betétjeit nem először készítem elő Szegeden, s ezúttal is új megoldást kerestem. A ko­rábbiakkal szemben ez a Há­ry még népiesebb figura, fér­fiasabb, karakterisztikusabb, a mesemotívumokat az ő fantáziája keríti körül, ha­tározza meg. Olyan huszár­táncot csinálunk tehát, ami­lyet az öreg obsitos elképzel­hetett, benne a néptánc ke­ménysége elegyedik balett­technikai megoldásokkal. A kettősség érzékeltetésére hív­tuk meg az Építők „Vadró­zsák" népi együttest, mely­nek táncosai mintegy kiegé­szítik a hivatásos balettmű­vészek produkcióját. A to­borzót harmincketten táncol­ják (ennyien még soha), hoz­zá a szólisták, akiket hason­ló szellemben választottunk meg Galambos Tibor (a Vad­rózsák szólistája) és Huss Sándor (az Operaház művé­sze) személyében. Üjdonság még. idén nincsenek intézeti növendékek, a feladat nehéz­sége kész művészeket kí­vánt. — Kerülnek-e új betétek a Tragédia egyes színeihez? — Vámos Lászlóval tőrtént megbeszélésünk értelmében igen, mondhatnám maximáli­san. Talán elöljáró­ban erről ennyit. Röviden utalnék viszont a szabadté­ri játékok nagy tanulságára. Olyan erényeket sajátítot­tam el itt kilenc év alatt, amire az én szakmámban sincs kevesebb szükség. Meg­tanultam, miként lehet gyor­san dolgozni úgy, hogy pre­cíz is legyek, ugyanakkor megtanultam monumentáli­san gondolkodni. S a balett­művészetben ez igazán nem árt... N. I, terjúból semmi. Pedig alkal­mas lett volna, ha másra nem, arra, hogy egy pillan­tást vessünk a művészi alko­tás titkaiba. Egy valami azonban tényleg hiányzott a nyilatkozatból: a lezárás, a befejezés, a feladat megtalá­lásának nyugalma. De ez is megérkezett Mi­re jó egy hónappal később a szabadtéri színpadon meg­kezdődtek a próbák, már egy egészen más Moldován Ste­fániával találkoztam: a szo­rongásos félelem helyébe ki­egyensúlyozott, derűs nyu­galom került — Persze bizonyos félelem magától érthetőleg még min­dig van bennem. De most már tudom, mit akarok, mit kell csinálnom. Most már csak azért izgulok, hogy amit aka­rok, jól is csináljam és sike­rem legyen. — Milyen lesz Moldován Stefánia örzséje? — A Székelyfonót Szege­den énekeltem annak ide­jén. Azóta Kodály-műben nem játszottam. Most örzse szerepét legalább olyan nagy feladatnak érzem, mint azt a régit pályám kezdetén. Ami­kor a szabadtérin megkez­dődtek a próbák, a prózai részektől féltem, de Dayka Margit megdicsért, hogy úgy mondom a szöveget, mint egy vérbeli prózista. Ennek na­gyon megörültem és meg is nyugodtam. Arra törekszem, hogy örzse alakja minden­ben megfeleljen Háry elkép­zeléseinek: végeredményben ez a figura is Háry képzele­tének szülötte, éppúgy, mint a játék többi szereplője. Egy­szer Tiszay Magdát láttam örzseként az Operaház szín­padán. Nagy élmény volt, so­hasem fogom elfelejteni. Re­mélem, az én Orzsém is tet­szeni fog a közönségnek. Mí biztosak vagyunk ben­ne. ö. L. FESZTIVÁLNAPTÁR JÜLIUS 19., SZOMBAT Déli 12 óra: a Szép magyar könyv című kiállítás megnyitása a Móra Ferenc múzeum központi épületé­nek kupolcsarnokában. Déli 12 óra: a Somogyi Könyvtár könyvritkaságai­ból című, kiállítás megnyitása a könyvtár olvasótermé­ben. Este fél 8: Kodály Háry Jánosának premierje a szabadtéri színpadon. SZOMBAT, 1969. JÜLIUS 19. A címszereplő; Melis Györgyről biztosan leírjuk majd, hogy a Szegedi f , Szabadtéri Játékokon min- V -iX/f jTflX/ den idők legideálisabb Há- V-/ V V-/ I V-A V ry-ja, s mikor a megtiszte- ' ' lő titulust odaelőlegeztem neki, mosolyogva mondta, Háry az ő életében is talán r — • "i a legérdekesebb szerep. — Még akadémista ko- jjp^ \ romban tanultam meg, s W u kollegáimmal 1947—48 tá- § W ján jártuk vele az országot, _ m a főiskolai kisszínpadról f W indulva. Diósgyőrtől Pécsig, / --^//^öti §L üzemekben, falusi kultúrhá- 1/ ff Px f/j zakban hirdettük Kodály íj / ' / muzsikáját. Mondhatom, V f / kompetens helyről tanultam, / \ ' hiszen maga a mester — j " Emma asszonnyal — jóné- i j hányszor elkísért bennünket, \ A tanácsaival segítette, inten- V < / cióival oktatta a fiatal tár- ^^zfS-ís'^ i sulatot. Vnger Ernő vezé- —I nyelt, örzsét Farkas Anna ; I játszotta, s ha utalok ró, • i ugyanígy körbeutaztuk az országot a Székelyfonóval is, ***** JUo* k»rtta»»r«* nem kell különösebben hang­súlyozni az ügy kultúrpoli­tikai jelentőségét. Szegeden színház felől közelíti az elő­másodszor kaptam ezt a adást. Ma már énekes-szí­megtisztelő szerepet, nagy neszeket kér a közönség, örömmel vállaltam, mindig zenés színházat, ahol a szívesen jövök ide. Meggyő- rendezőnek és a szereplők­ződésem, ez a speciális szín- nek összetettebb, bonyolul­ház a maga nemében töké- tabb feladat jut a hagyomá­letes, az énekes hajlamos nyos operajátszásnál. A akár megalkudni a gépi közönséget, a darab érzelmi hanggal, ugyanakkor a sze- vonalát a színház eszközei­repjátszásban teljesen új vei kell felvezetni az áriá­lehetőségeket nyer. kig, hogy a publikum ter­— A Háry összetett sze- mészetesnek fogja fel, ha rep, az énekesnek legalább a színész énekszóban közli olyan jó színésznek kell gondolatait. Ugyanígy kell lennie. Melis György reme- korszerűen értelmezni a kül alakít a színpadon. Mi- Háryt is, ahol Kodály zse­lyen darabokban tette már nije komoly kritikai játék próbára ennyire színészi légkörét teremti meg a kvalitásait? színpadon; a darab sokkal — Fiatalabb éveimben több holmi parókás-bajuszos több operettben léptem fel bolondozásnál. az Operaházban, egyebek — Mint az Operaház kitűnő között játszottam-én ekei tem baritonistája, mi a vélemé­a János vitézt, bizonyára nye az új éneke snemzedék­emlékszik rá, Szegeden is. röl, mely az elmúlt szezon­Ez sem volt haszontalan. 6an nagy lehetőségeket ka­Lcgtöbbet azonban az ope- pott, s amiről élénk sajtó­rajátszás nagy teoretikusától vita is zajlott: korai vagy Feisensteintői tanultam, ö szükséges tett fiatalokat mutatott rá a korszerű stf- „mély vízbe" engedni? lusra, mely nem a műfaj, — Tóth Aladár idejében hanem az egyetemleges mi is fiatalon törtünk be Csata jelenet 4

Next

/
Oldalképek
Tartalom