Délmagyarország, 1977. május (67. évfolyam, 101-126. szám)
1977-05-05 / 104. szám
1 Csütörtök, 1977. május 5. Írok a könyvutcában Az idei ünnepi könyvhét országos vidéki megnyitója május 28_án lesz Békéscsabán. A beszédet Garai Gábor Kossuth-díjas költő, a Magyar Írók Szövetségének főtitkára mondja. Szegeden két nappal később kezdődik az eseménysorozat. Délután a Móra Ferenc múzeum kupolacsarnokában Sík Csaba irodalomtörténész nyitja meg Tavaszy Noémi kiállítását, melyen a művész új Ady-sorozata látható. Este a Juhász Gyula művelődési központban Körkép "77 címmel rendeznek irodalmi estet. Az íróvendégek: Csurka István, Dobai Péter, Kolozsvári Grandpierre Emil és Rákossy Gergely. A bevezetőt itt is Sík Csaba mondja. Harmincadikára ismét utca épül az utcában; könyvutca lesz a Kárá6z utcából, ahogyan ez már szokás. A pavilonokban a most megjelent könyvek szerzői dedikálják műveiket A könyvhéten egész sor író lesz Szeged és a megye vendége. Bárány Tamás, Fehér Klára, Nemes Nagy Ágnes. Lengyel Balázs, Csörsz István, ördögh Szilveszter, Bor Ambrus, Csalog Zsolt és Császár István találkozik olvasóival. Szeged írói közül Dér Endre, Annus József, Mocsár Gábor, Tóth Béla, Baka István és Simái Mihály vesz részt irodalmi esten. A Tömörkény és a Radnóti gimnáziumban több rendkívüli irodalomóra lesz. Munkás-író találkozót rendeznek a többi között a Szegedi Kenderfonógyárban, a Textilművekben, a Ruhagyárban és a Vasutas művelődési központban. Jubilál a SZOTE Marxizmus-Leninizmus Intézete A Szegedi Orvostudományi Egyetemen 1967 januárjától tanár és dr. Dózsa Rudolfné dolgoznak önállóan a marxizmus—leninizmus tanszékek, egyetemi docens mondott Addig az orvostanhallgatók marxista képzését a JATE ok- gratuláló szavakat. tatói látták el. Az önálló intézet életre hívásával lehetővé Az gVforcjUiQ alkalmából vált, hogy az orvosok szakmai oktatásihoz jobban illesz- rendezett tudományos ülés kedo annak sajatossagaira figyelő tematikai dolgozzanak délután kezdődött. Az ki, továbbfejlesztve az ideologiai képzést. Az indulás ne- oktatói összesen 15 kézségei után gyorsan stabilizálódott az intézet helyzete, ei5ad^sban számolnak be ma már elválaszthatatlan resze az egyetemi szervezetnek, önáUÓ kutatásaik eredmémunkájával az intézmény oktatási, nevelési céljainak meg- e r*i és előadást tart az valósítását — o szakmailag és ideológiailag jól felkészült, , tarsadalmi kérdések iránt fégékony, közéleti érdeklődésű ülésszakon G. M. Mojszejenorvcsok képzését — segíti. ko docens, a filozófiai tudoAz alapítás tizedik év- akiknek így, a „tanulva ta- mány°k kandidátusa. k „Az fordulóján az intézet kétna. nítás" körülményei között ertelmiseg szerep- es helypos tudományos ülésszakot folytatott kutatómunkája zetváltozásának tendenciái a rendez. A mégnyitó ünnep- méltó az elismerésre. Sok- tudományos-technikai forsé^t t^nap d£előtt tartót- felé ágazó társadalmi-köz- radalomban.. címmel. A ta. tak meg a Szegedi Akadé- eleti tevekenységük külön is ... ... miai Bizottság székházában, rangot ad az intézetnek. nacskozas ideje alatt a Dr. Bárány Ferenc egyetemi . , . , . . SZAB-székház előcsarnoké^még^X^tán^Ir 'ak a tovIbb^ódSTá^al ban tárlókban mutatják be StrS^Lnsákveze-" is" A k6fetlan Madatokról ez oktatók publikációit. A tő egyetemi tanár rektor szoIva dr- Cserháti István SZOTE Marxizmus—Leninizhelyettes foglalta 'össze a flmondt,a: tovább kell javí- mus Intézetének tudományos ESdta^oL^tzTTE Íanszlke\\Ta Sz^ Taf. Olésszaka ma, csütörtökön S5 intézetei kfzül a 'osságai miatt Padlg kívána- miután fejezi be munkáját. marxizmus-leninizmus tan. to® lenne- k°gy orvosi vegszékeken a legnagyobb a ^ítségl ^emberekkel old- M-m hallgatók száma, az oktatók- Jak meg az utánpótlást, ra a nevelés területén is A jubiláló Intézet munkánagy felelősség hárul. Ered- ját értékelte az ünnepségen ményeik egyik mutatója, dr. László Ferenc egyetemi hogy az intézet tudományos tanár, a SZOTE pártbizottsádiákkörében harminc hallga- gának titkára is. Dr. Hajdú tó végez önálló kutatást, Péter, az Oktatási Minisztéévente 15—20 pályamunkát rium marxizmus—leninizmus készítenek el. Az intézetben főosztályának képviseletében a speciális tematika alapján köszöntötte az oktatókat, folytatott társadalomelméleti Deák Béla. a városi pártbioktatás jól szolgálja az új zottság titkára pedig a vároorvosképzési koncepciót: nö- si és a megyei pártbizottság vekszik a hallgatók ideoló- nevében üdvözölte az ünnepgiai felkészültsége, nagyobb ség résztvevőit. Ezután a az erdeklodesük a tudományLakatínség Nem nagy ügy. Mindössze Tomos Minik, amikért szép néhány ember bosszanko- summákat szurkoltak le dik most már huzamosabb gazdáik. Arról már minidé óta: néhányan, de egy- denki régesrég lemondott, re többen a biciklitulaj- hogy olyan 6zép, különböző donosok nem túl széles ré- színekben gyártott, ovális tegéből. alakú műanyag lakatja leMiről is van szó?Hiány- gyen: egy éve nem lehet cikk a kerékpárlakat —le- hozzájutni. Sokan beérnék hetne egyszerűen felelni az a kerékpárra rászerelhetö, ugyanolyan egyszerű kér- patkó'formájú zárral is — désre, de a valóság sokkal — amely; mint köztudott, bonyolultabb. Nagyon ke- kevésbé tartó6, és a kemvesen tudják ugyanis, hogy pingbiciklire nehezen ráa bicikli legfontosabb al- tehető —. de az is kifőkatrésze az ügyes záró- gyott. Az ügyesebbek jórszerkezet. Mert erre az ab- tukban-keltükben, kis lészolút igazságra mindenki lekszámú falvak üzleteicsak akkor döbben rá, ami- ben itt-ott még rátaiáikor megveszi a saját ké- hatnak az utóbbira, nyelmét szolgáló kétkere- A többieknek pedig csak kűt, s még csak ki sem egy megoldás kínáikozák: próbálhatja. Az üzletekben szerezzenek egy jó erős mindenütt bocsánatkérő láncot, tekerjék át a küllők mosoly kíséretében a kö- között, és zárják le egy vetkező választ kapjá:„Saj- Tuto-lakáttal. Hiába, néha nos semmilyen kerékpár- vissza kell térni a régi zárunk nincs". módszerekhez még a techElhagyatottan álldogálnak nika századában is. De ne hát a lépcsőházakban, a tétovázzunk, addig cselegarázsokban az újonnan vá- kedjünk, amíg láncot és sárolt női, férfi- és ver- lakatot lehet venni! senybíciklik, na meg a Fekete Klára ág elméleti, illetve a közélet JATE és a Semmelweis Orkérdései iránt. Az oktatás, vostudományi Egyetem marnevelés mellett értékes ku- xizmus—leninizmus intézeteitatómunkát végeznek az ok- nek képviselői, dr. Nagy Látatok, többségükben fiatalok, jos tanszékvezető egyetemi — ÚJ film Színes magyar film. Irta: Kardos István. Fényképezte: Kende János. Rendezte: Kardos Ferenc. Főbb szereplők: Hatmágyi Sándor, Sinkovits Imre, Eva Ras, Szirtes Ádám. A fiatal népművelővel Szegedre érkezik a vonat. (Annak idején hírt adtunk róla, itt forgatja új filmjének egyik „eredeti helyszínét" Kardos Ferenc, a Sárkány vendéglő udvarán, ahol nyomára lelt a söntésből játékenergiát szippantó tekepályák kivesző divatjának.) A fiatal népművelő bekopogtat a kisvárosi (már nem szegedi) fezem igazgatói szobájának titkárságán. Hirdetésre jött. Van-e helye, munkája, a munkájának célja, értelme? A .konkrét szakmák birodalmában a nem-konkrét szakmának, a népművelésnek ? Ott, ahol nincsenek személyiségek, csak olajozott fogaskerekek, s ahol a vak is látja, bizony nyikorognak a fogaskerekek, ha az emberek nem olajozzák az agytekervényeiket. Éppen ezért tevőleges dolga, fogható, látványos munkája nincs is a népművelőnek. Kezdetben ugyan földobja a társaságot, színt hoz az egykedvű kollektíva hétköznapjaiba, még inkább az ünnepnapokba, hanem használni alig tudják többre, minthogy ötletet ad a május elsejei dekoráció szövegéhez, s a délutáni tornaünnepélyen egy elkésett nebuló helyett odafekszik a zöld gyepre, a félmeztelen diákok élő transzparenséhez, ékezetnek. Könyveket osztogat, elbeszélget magányos férfiakkal, nőkkel, az egyiket fölvidítja, a másikkal ágyba fekszik; képzőművészeti szakkört szervez, egyszóval igyekszik odaállni személyes híd- zelmúltunk fáradt rekvizítunak az akadozó, bár jelenle- mainak jelképes megidézését vő termelés és a hiányzó látja. Az erősen fanyar stíkulturális igények közé. A lus máskor visszájára fornépművelő annyit ér egy dul: amikor például Tatjana gyárban — sugallja Kardos levelével vall szerelmet igazfilmje —, mint az Éljen má- gatójának a titkárnő, némi jus 1. jelmondaton az ékezet: túlzással szólva eldöntetlen fontos persze, de a szöveget marad, vajon a kapcsolatuk úgy is érteni, hogy Éljen má- vagy Puskin paródiája a jejus 1. Játékos kedvű fiatal lenet. népművelőnket a rosszul cél- ... . , ... ... zott és az igazgató homlokán Mindenesetre a film st.luelcsattanó tyúktojás könyör- fsa " a komi íU™ Bemeivel telenül száműzi a gyárból, ^lazltott ZuZfJ^L mJT meg sem is siratják, pedig ™ód ~ ^eUegzetesen mai. valamelvest összehozta az Messzebb ne menjünk, a forZmhTreket gatókönyvíró Kardos István emoe et. előző filmkönyve, a Pókfoci, Alig hiszem, hogy fölsőfo- is ilyen. véletlen lenne, hogy ku mtezet nepmuvelo szako- mindkettő az értelmiségi létsainak levetítenék oktatófilm forma, a termelés és a műgyanánt az Ékezetet, pedig velődés problémagombolyatulajaonképpen az. Szándéka g^t szálazza? szerint példa, hogy ez a szakBallagás: május 14-én Majdnem ötvenezren végeznek középiskolákban A középiskolák negyedikes május 23-án és 24-én bonyo- A rendelkezések érteimétanulói számára küszöbön áll lítják le és a matematika, mében a szóbeli érettségi a ballagás, majd az érretségi valamint a fizika mellett má- vizsgákat június 9-én meg nagy eseménye. A ballagást sodik alkalommal az idén lehet kezdeni. Tekintve az iskolákban május 14-én, lesz közös írásbeli biológiá- azonban, hogy az Idén a kö" szombaton tartják, ez a ból is. zépiskolák I—II—III. osztáIV-eseknek az utolsó tanítási Az írásbeli érettségi vizs- tanulói számára csak jú. nap. A középiskolákban több gák május 16-án, hétfőn kez. nius 11-én, szombaton ér vémint 48 000-en fejezik be az dödnek meg a magyar nyelv Bet a tanítás, feltehetően zaidén tanulmányaikat. Lezá- és irodalommal, és a hét vé- várnák az érettségizőkkel rultak a jelentkezések az ggn zárulnak * egymást. Ezért várhatóan az érettségire. A korábbi évek- . . ..." tK4f>Í7-k „kik idén az első szóbeli érettségi hez hasonló tapasztalat, hogy nek eev k|t frásheh vizsganapot június 13-ában. dolgozata elégtelenre sikeí ~ " rült, szóbelizhetnek és ott nem elégszik meg a középiskolai végbizonyítvánnyal, Íegfél^^^sra^avíthatnak az érettségi bizonyítványt is Ste 3ebb á~asra Javíthatnak meg akarja szerezni. A gimnazisták négy, a hétfőben állapítják meg aa iskolák. A szóbeli érettségin a tételeket a diákok — húzzák. ma rejtélyeiben örök, hiszen az emberi lélek húrjain játszik, s aki próbálta, tudja igazán, nincs nehezebb mesterség. Kardos Ferenc eszmeileg fölvállalja ezt a terhet, hanem a filmes kivitelezésben némileg hatástalanítja is azáltal, hogy elaprózza. Lírai portrékat rajzol (a színi-karrierről álmodozó csitri lányról, az egyszer le is vetkőztetett öreg takarítónőről, a Hemingway öreg halászával temetőbe kísért portásról stb.), és szemléletes életképeket fest (a szemétlerakatokkal belterjes gyárról, a munka ünnepére söröskancsókkal készülődőkről, a gólyát váró terméketlen, de nagyszívű házaspárról stb.). Portréi jobbára az állandó jelzőkben fulladnak ki, s válnak vissza-visszatértükben monotonná; életképei pedig partikuláris fejezetekre szabdalják a főgondolatot. Ezért támad minduntalan hiányérzete a nézőnek, s gyakran tanácstalan, ha a történelmi köNikolényi István eredményükön. Ugyanez érvényes akkor is, ha a közös Ha teljes tájékozatlanságot szakközépiskolások legkeve- érettségi-felvételi lett elég- árulnak el az elnök póttételt sebb négy tantárgyból érett- ^ is huzathat. (MTI) ségiznek. A gimnazisták szá- ••••••••••••••••••••••••••• mára kötelező a magyar nyelv és irodalom, valamint a matematika. További két tantárgyat kell választaniok a történelem, az idegen nyelvek, a fizika, a kémia, a biológia és a földrajz közül. Magyar nyelv és irodalomból írásbeli és szóbeli vizsgát kell tenniük, történelemből és földrajzból csak szóbelit, a többi tárgyból választhatnak a két lehetőség közül.. A szakközépiskolásoknak kötelezőek a magyar nyelv és irodalom, a szakmai elméleti tárgyak, illetve — az iskolatípustól függően — a szakmai gyakorlat. A továbbtanulni szándékozók egyes tárgyakból közös érettségi-felvételi írásbelit tesznek. A közös írásbeliket Pályázati felhívás A SZOT kulturális, agi- (5 példányban!) a Komárom tációs és propaganda osztá- megyei tanács vb művelőlya, a Népművelési Intézet désügyi osztályának, 2800 és a Komárom megyei ta- Tatabánya címre, nács vb művelődésügyi osz- A pályázat célja, hogy a tálya Munkásélet címmel beküldött művek adjanak színjáték és forgatókönyv- művészi értékű képet munpalyázatot hirdet színjátszó- kásosztályunk mai arculatácsoportok és irodalmi szín- rök pad rendezők, vezetők, dra- . nálvázat feltétele hoev maturgok, valamint alkotó „ J^f f altétele, nogy kollektívák részére. A pá- ® SL „ egyutt«ek a,® lyázaton részt vehetnek Z ^L^lL^^ együttesek is önálló munká- L val. (Ezek lehetnek: irodai- Ussák be közönség előtt, mi alkotások, színpadi fel- A pályázat díjai: 2 darab dolgozásai, szerkesztett játé- 1 díi 5000—5000 forint. 3 kok, önállóan alkotott doku- darab II. díj 3500—3500 fomentum-riportjáték, továbbá nnt. 5 darab III. díj 2500— szerkesztett műsorok.) Az al- forint, kotásokat rendezői forgató- A pályázat értékelésére és könyvként kell benyújtani. a díjak kiosztására 1978. A pályamunkákat 1977. no- január 14-én kerül sor Tavember 15-ig kell beküldeni tabányán. Hibakereső séta Meglepetéssel várta a közlekedésbiztonsági héten társadalmi ellenőrzésre induló szakembereket a Csongrád megyei Tejipari Vállalat. Egy-egy pohár tej elfogyasztása után kezdték meg a város közlekedéssel foglalkozó szakemberei sétájukat, amelyen az információs rendszer és az utak állapotát vették többek között szemügyre. A terepszemle harminc résztvevője több száz olyan észrevétellel, javaslattal tért vissza a kétórás ellenőrző körútról, amely gyorsan megvalósítható, jóformán csak akarat kérdése, s máris a balesetmegelőzési kampány részévé válik. Fényképezőgéppel kísértük el útjukra a minden apró részletre figyelmes önkéntes ellenőröket, a pillanatképek közül egyet mutatunk most be. Somogyi Károlyivá felvétele A Római kőrúton töltik fel vízzel a locsolóautókat, s ha a csapot nem zárják el, az úttest mélyedései a vízgyűjtők.-