Délmagyarország, 1988. augusztus (78. évfolyam, 182-208. szám)

1988-08-16 / 195. szám

1988. augusztus 49., hétfő 3 i 0 Képernyő Nézi az ember... Nézi az ember a kimittu­dóit, s elegedetten lát.ja, hogy nem csupán az olasz meg az orosz tud táncolni, hanem a magyar is, és eb­ből levonna sok-sok követ­keztetést, például a tiszta forrás ikortyolását illető­en... Nézi az ember a szerdai meccset, s elámulva veszi észre, hogy Gruborovics­nak jobb lába nőtt, és ebből rengeteg dolgot következ­tetne, például a szegedi fo­ci menedzselésit illetően . S nézi hasonlóképp az ember a dobozt, lába szé­ken, kezében az estvéli harmadik sör, s látja, hogy az új kormányszóvivő egy­szerűen lenyűgözi Mester Ákost, s ebből nem mer semmire sem következtet­ni, mert a gyárban ezután is Ica mama viszi a szót, az üzemi lap továbbra is veze­tőink arcképcsarnoka .. Szombaton és vasárnap este nem kell gondolkozni.' Jön a krimi vagy a limo­nádé, negyven fokban mind­kettő üdít. Könnyed a prog­ram, akár egy SZOT-üdü­lés. Valami azért még sincs rendjén. Ment péntek este fél tíz­kor egy műsor, mai ma­gyar szerzők tollát „kötötte csokorba" Kern András. És ment utána a hét utolsó két napján egy amerikai csoda­film, két estét vérrel és szi­ruppal kitöltve. És az eldu­gott péntek esti magyar sokkal jobb volt, mint a magamutogató amerikai. Most talán arról kellene szólni — ha már ezt a for­mát választottuk —, hogy a tévét néző ember mire is következtet ilyenkor, de csak az a szózat jut eszünk­be, amit a Magyar Televí­zió vezetője intézett a 'nép­hez, hogy ezentúl a magyar, a nemzeti, az értékes kap elsődlegességet. És látjuk a képernyőn, hogy császárje­löltek vadnyugati hősökként lóversenyeznek" ókori szeke­reikkel, meg hogy úgy ha­donásznak a pifos festéktől kipirult antik nagyságok e műben, mintha egy halli­vúdi gyermek plusz kutya képletü alapvetésből mász­tak volna elő. Ugyanakkor — azaz előt­te nap — Kern András, Udvaros Dorottya és Bene­dek Miklós — már szó ne érje a sajtóház elejét — akkorát marháskodnak, mint a ház! Elevenek, tisz­ták, üdék, szellemesek, mint az életre keltett írá­sok. Azt állítom tehát, hogy Kern semmivel sem rosz­szabb Alec Guinessnél. sőt, még azt is ki merem állíta­ni, hogy a Bereményi, Es­terházy, Spíró belső hár­masssal nem szabad egy na­pon és egy lapon említeni az A római birodalom bu­kása című Vpusz íróhárma­sát. Na és akkor mi van? Nézi az ember a tévét, épp fél tízig marad nyitva a szeme, s örömmel bök a fölismert hős felé, hogy „nézd, apa, az ott az Omar Sharif, és ennél nem tör­ténik semmivel se több. És ha el is olvassák oda­fönt ezt a szösznyi micso­dát, akkor sem hiszik el a Szabadság- téren, hogy Ud­varos Dorottya jobban kell a magyarnak, mint Sophia L^ren. D. I. szegedi ünnepi hetek A 26. Szegedi Nyári Tár­lat a Horváth Mihály ut­cai képtárban, szeptember 18-ig. Szervátiusz Tibor szob­rászművész kiállítása a Bartók Béla Művelődési Központban, augusztus 28­ig. Kovács Eva kerámiái a Képcsarnok Gulácsy Lajos Termében. Németh Ernő fotókiállí­tása a Sajtóház művész­klubjában, augusztus 20­ig. A magyar cserkészet tör­ténete. Erzsébet király­né. Kiállítás a Fekete­házban (Somogyi u. 13.). Állandó kiállítások: Mó­ra Ferenc Múzeum (Roose­velt tér 1/3.): Csongrád megyei parasztbútorok és népviseletek; Lucs-kép­gyűjtemény; Móra-emlék­szoba. Kass Galéria (Vár u. 7.): Kass János grafi­kái. Vármúzeum (Móra park): Szeged múltja, je­lenő és jövője. Fekete-ház: Vihart aratva — Csongrád megye munkásságának éle­te és harcai 1867—1945; Buday György élete és munkássága. Varga Mátyás színház­történeti gyűjteménye (Bé­csi krt. 11.). Ifj. Lele József néprajzi gyűjteménye, Tápé, Vártó utca 4., naponta délután 2­től este 7-ig. 'Egy magamfajta tollnok keresve sem találhatna al­kalmatlanabb interjúalanyt Samu Attilánál, aki az egyetemi kulturális élet nagykönyvébe, a Kormos Tibor-féle Kisérlet főszerep­lőjeként, majd a 8.15-ös színházi alkotóközösség fő szervezőjeként írta be ne­vét. Kísérlet-beli társa, Sztarenki Pál azóta elvé­gezte a színművészeti főis­kolát, ő maga pedig ma­gyar—latin szakos tanár immár. Ki hinné... Szóval zavaros beszélge­tést készítettem Samu Atti­lával, így a saját szavaimra fanyalodok, hogy elmond­hassam: mit végzett a nyá­ron Samu és a 8.15-ös cso­port. Először is részt vettek június végén az NSZK-beli Giessenben egy hatnapos A 8.15-ösök színházi találkozón az EAST (a színház diákjainak euró­pai' szövetsége) meghívásá­ra. Csaladoknál, diákoknál, egyetemi oktatóknál száll­tak meg. A programok cél­ja az volt.' hogy a húsz elő­adás mellett, illetve köz­iben diákok tanulhassák diákoktól a színjátszást. Giessen után Nyugat-Ber­lin következett. A 8.15­ösök magyar kultúrhetet szerveztek, javarészt az elő­adásaikért kapott tisztelet­díj megtakarításaiból. Az alkotók hozzájárulásával bemutatták A másik ember és a Törvénysértés nélkül című kitűnő magyar filme­ket, s az egyik nap kerek­asztal-beszélgetést rendez­tek Krasznahorkai László. Szörényi László, Tar Ibolya, Baka István és Balog Iran részvételével. Volt termé­szetesén táncház és diszkó is, meg magyar bor, ahogy illik. A jövőről, a tervekről amnyit tudtam meg, hogy október elején a színház diákjainak újabb találkozó­ján Szegeden meg kívánják alakítani a keleti színházi laboratóriumot, mely észa­ki testvéréhez hasonlóan egy videó- és fonotéka, va­lamint egy könyvtár 'beren­dezésével a kelel-európai (és olasz) amatőr (kísérleti vagy alternatív) színjátszás dokumentumait gyűjtene egybe. D. L Zoltánfy István Zoltánfy István 44 éves szegedi lakos szom­bat éjjel halálos közle­kedési balesetet szenve­dett Ausztriában, a bur­gerlandi Zurndorf és Gattendorf között. A Zoltánfy mögött haladó személygépkocsi, melyet a nickelsdorfi Ernst Wegleitner vezetett, ed­dig ismeretlen okból há­tulról a magyar autóba rohant. Zoltánfy kocsija az ütközéstől az átmenti tarlóra vágódott és ki­gyulladt. Zoltánfy Ist­ván a kocsiban szorult és bennégett, lánya, a 18 éves Mária kiszabadítot­ta magát, de életveszé­lyes égési sérüléseket szenvedett. Elsősegély­nyújtás után az egyik bécsi kórházba szállítot­ták. Az osztrák autó ve­zetője szintén súlyosan megsérült. A hír ennyi. Hihetetlen és elborzasztó. A szív di­dereg, a szavak kifakul­nak. Néhány napja talál­koztunk. Arról beszélt, hogy a régen áhított alsó­városi családi ház felújí­tása nem halad, két hete eltűnt a kőműves; meg hogy jó passzban van, tud festeni, sok a megörökí­tésre váró téma; hogy nem tágít a betegség a család­tól; s csak úgy melléke­sen, megjegyezte, hogy egy hétre kiugornak a nagyob­bik lánnyal az NSZK-ba, tartozik neki néhány mú­zeummal. Elkísért egy da­rabon, nyalta • a fagylalt­ját. S erre másnap eltűnt. Egy fotó a hatvanas évek végéről Örökre! Az, hogy a bará­tom volt, magánügy, a fájdalom különben is oszt­hatatlan. De ez a város is­merte és .szerette. Nyurga alakját, szép férfiarcát, megfontolt, töprengő, min­dig végiggondolt szavait. És főleg festményeit. Merthogy a legtöbbek szá­mára Zoltánfy István fes­tőművész. (Azt, hogy volt, alig lehet leírni. Még az írógép is tiltakozik.) Ké­peit rengetegen ismerték áz országban, s a határo­kon túl is, Ausztriától Sza­badkán és Odesszán át Turkuig. Nem véletlenül. Nemcsak 6 maga volt sze­retetre méltó ember, ké­piéi js ennek a humánum­nak megtestesítői. A hat­vanas években útnak in­dult művészgeneráció leg­eredetibb és legtehetsége­sebb festője volt ebben a városban. Üstökösként, még mint főiskolai hallga­tó, robbant be Szeged mű­vészeti életébe, s immár két évtizede egyik meg­határozó egyénisége. Ikon­osztású, többtételes, mű­vészettörténeti utalásokat maivá transzpönáló, a gondolati szürrealizmus­nak érvényt szerző művei a XX. századi művészsors egyik lehetséges és érték­teremtő útját jelentették. Családi kötődéseinek fé­szekmelcge, az emberek tiszta ünnepek utáni vá­gya, a nemes és nemesítő emberi kapcsolatok, a mű­vész helye és vállalt fel­adata izgatta mindenek­előtt. Nem hagyta el mű­termét igénytelen fest­mény, nem árult a közíz­lés olcsó piacán, erkölcsi tartása, mély műveltsége, érzéseinek tisztasága em­beri és művészi példa le­het az ót követő generá­ciónak, cserbenhagyott ta­nítványainak, szeretteinek, barátainak, művészete tisz­telőinek. Zoltánfy István 44 éve­sen, pályája csúcsán, adó­sunkként ment el. A fél­bemaradt életre, a félbe­maradt képekre nincs mentség, nem lehet ma­gyarázat. De a könnyek nem homályosíthatják el festményeinek kristálytisz­ta üzenetét, hiszen önma­gát „írta" minden képébe. Vigasztalhatatlanok va­gyunk. Zoltánfy Pista, Isten Veled! T. L. Kisopera helyett operagála Tokody Honának nem csupán a hangja csodálatos Ez évben az időjárás mintha kegyeibe fogadta volna, a szabadtéri rendezvényeket, és Szeged élt is a lehetőségekkel. Vasárnap este, a nemzetközi operagála alkalmából, zsúfolásig megtelt tanácsháza' udvara azt. tükrözte, hogy nemcsak a beat és a dzsessz kedvelői­re gondolnak a szervezők, hanem igyekeznek újszerű és színvonalas rendezvényekkel szórakoztatni a ko­moly zene iránt érdeklődőket is. Már a korábbi évek­ben, a közkedvelt és úgy hittük, .hagyománnyá váló kisoperák előadása során bebizonyosodott, hogy a ki­válóakusztikaiadottságokkal rendelkező, ideális kör­nyezet elsősorban zenei rendezvények lebonyolítására alkalmas. A rendkívüli zenei csemegék helyett — reméljük, nem végleg tűntek el — az idén parádés szereplőgárdát felvonultató operagálát hallhattunk, melynek során szegedi, innen elszármazott, valamint külföldi operaénekesek ajándékozták meg a közönsé­get, egy-egy közismert áriával. A ma is itt élő, de opera­színpadunkon sajnos ritkán hallható Gyimesi Kálmán indított, a Bajazzók Prológ­jának előadásával. Vámossy Eva a Pál Tamás által újonnan felfedezett Cimaro. sa-operából (Párizsi festő) tolmácsolt magas színvona­lon egy könnyed, táncos lej­tésű részletet. Az Iván Ildi­kó által előadott Thomas- és Delibes-áriák bravúros tech­nikai tudást követeltek. A Szegedi Konzervgyárban fe­dezték fel a jelenleg NSZK­ban élő Kolonich Jánost. Berdál Valéria indította út­jára az érett művészként visszatérő csodálatos szop­ránt, Tokody Ilonát, aki el­sősorban hajlékony hangjá­val és leheletfinom pianói­val kápráztatta el a közön­séget Szeretetteljes üdvözlésben részesült Gregor József. Megjelenése után csak nehe­zen „juthatott szóhoz", hi­szen régen nélkülözni kény­szerülnek öt a szegedi ope­rakedvelök. Két népszerű ária — Csajkovszkij Anye­ginjéből Gremin, valamint Muszorgszkij Borisz Godu­novjábo] Varlaam dala — előadásával arról győzte meg a jelenlevőket, ihogy hangja, humora, kontaktus­teremtő képessége a régj, és bizony, nagyobb szerepek el­játszására hivatott, mint amilyet) a Don Carlosbaii alakít. Begányi Ferenc es Szakály Péter szépen ki­munkált basszusa és igé­nyes előadásmódja nagysze­rű színekkel gazdagította a hangversenyt. A külföldi művészek kö­zül a szovjet Igor Morozov bemutatkozását hangos bra­vózással köszönte meg a közönség. Ritkán hallható, rendkívül szép hangszínű és nagy hangterjedelmű (a ciszt is kiénekelte) tenort ismer­hettünk meg Marcello Gior­dani személyében, a Belfi­ni-ária előadása alkalmával. Donizetti kevésbé ismert, Roberto Devereux című ope­rájából mutatott be egy, ha­talmas hangerőt ós kiváló technikai felkészültséget 91 igénylő részletet az olasz Gabriella Cegolea. Telt basszusával, közvetlen elő­adásmódjával és széles, ola­szos mosolyával Francesco Ellero D'Artegna egy csa­pásba meghódította a szege­di közönséget. Az est zongora kísérője az előadott darabokat kiválóan ismerő, rendkívüli hangszer­tudást bizonyító és ismétlé­sek esetén még a blattolás­tól sem visszariadó Patkó József volt. A szünet nélkfüli, több mint háromórás, meglehető­sen tömény előadás fáradt­ságát végül is sikeresen ol­dotta fel a Zárószámként Gregor József és Gyimesi Kálmán által előadott Ha­daró-duett (Donizetti: Don Pasqyale), melynek bemuta­tása során a két művész, nagyszerű összjátéka, ferge­teges stílusa és felszabadult komédiázása magával ragad­ta a közönséget. Gresó Erzsébet Neurotik! Ez még a haloványabb be­üvöltések közül való a néző­térről ... A színpadról pedig olyan, zenerepeszes anti­csasztuskákkal is megágyúz­ták, az idegeket, mint: „Munkát, kenyeret! Pat­kányt, egeret! Nesztek, egyetek!" ... Csoda-e, ha a hatás láttán az éppen mö­göttem ülö amerikai fiatalok beszédéből legtöbbször a „paranoid" jelző ütötte meg (hang) viharvert fülemet?! (Hang-megalomániánk las­san már a megawattokat áhítja, meg a kollektív sü­ketség alternatíváját, a cso­portos becsavarod ás mellé!) És csoda-e, ha a kétnapos rendezvényről az az összkép maradt meg bennem is, hogy „dühöngető", hogy „szabadtéri gumiszoba" eg­zaltált fiataloknak?! Alter­natív rockfesztivál. Két na pon át az űjszegedi szabad­térin, illetve a városrészben, amit megrázkódtatott az er­dőirtó hangbombázás ... (In­gyen neurotik!) Mi? Alternatív rock? Ná­lunk minden olyasmit magá­ba gyűjt ez a fogalom, ami „nem hivatalos", nem ha­gyományosan szórakoztató; amolyan „másik utas", vagy avantgard; többnyire kísér­leti jellegű. A kísér­let — ezúttal — a következő két „csapásirány" mentén .jtámadott": az önkifejezés, a művészet újabb, bejárat­lan tartományainak, lehető­ségeinek birtokbavétele (multimédia, performance stb.) és (vagy az emberi tű­réshatár maximális szétfe­szítése felé. .. Ügy gondolom, hogy en­nek az alternatív rocknak nagy kudarc, ha sokadma­gammal, a „minőségi szom jazókkal" úgy támolygok el a helyszínről, hogy: akkor már inkább az az unalmas­langyos, de fogyaszható, amire emberhez méltó akusztikai viszonyok között tehetek szert. Az alternatíva, ugye választható út. Megta­nultuk használni a szót, de nem a jelentését, a tényle­ges választást. Egy biztos: én akkor me­gyek legközelebb alternatív rockbulira, ha lesz legalább két választásom: Egy: ép emberek között lehetek, vagy neurotizált neurotiku­sok társaságát vállalom?! Kettő: választhatok a káro­sító, vagy a feldolgozható érzéki hatások és élrhények között!!! Legyen bár a ne­vem Kivénhedt Értetlen! Szép kis alternatívák ...! r A.

Next

/
Oldalképek
Tartalom